Z karty płatniczej korzystamy na co dzień. Kupujemy w sklepie stacjonarnym lub w Internecie i zawsze na wyciągnięcie ręki, w naszym portfelu znajduje się kawałek plastiku za pomocą którego możemy wygodnie zapłacić za nasze zakupy. Zastanawiasz się czy wszystkie karty płatnicze mają jednakowy rozmiar lub jakie dane są przechowywane w naszej karcie. W końcu najważniejsze, jakie informacje kryją się pod ciągiem cyfr, które razem tworzą unikalny numer? Bez względu na rodzaj posiadanej karty, większość elementów jest stała i ściśle określona przez przez normy ISO, które standaryzują budowę i pozwalają uniknąć zbędnej fragmentaryzacji na rynku kart płatniczych będących w obiegu.
Norma ISO/IEC 7810 wydana w 1985 r. przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) z późniejszymi poprawkami, wprowadza podział na trzy rodzaje kart identyfikujących (ID 1-3), jednocześnie precyzuje informacje o przeznaczeniu danego typu karty oraz jej wymiarach. Karty płatnicze znajdują się w pierwszej grupie ID-1. Jest to grupa kart identyfikujących, która jest w powszechnym użyciu i zaliczyć do niej możemy także nasz dowód osobisty lub np. kartę pracowniczą. Innym określeniem często spotykanym dla tej grupy kart to CR80. Wymiary kart będących w tej grupie, czyli karty płatniczej, posiadają 85.60 mm szerokości i 53.98 mm wysokości. Z kolei grubość karty powinna wynosić dokładnie 0.76 mm. Norma precyzuje także zaokrąglenia rogów, których promień powinien mieścić się w zakresie 2.88–3.48 mm. Karta jest wykonana z kilku warstw nakładających się na siebie i spojonych w jedną całość z użyciem wysokiej temperatury oraz ciśnienia. Materiał użyty do produkcji karty płatniczej, to zazwyczaj tworzywo sztuczne (np. PVCA) lub w przypadku kart typu premium materiałem może być metal. Ponadto norma dookreśla pozostałe cechy fizyczne, w tym ograniczenia dotyczące w szczególności takich cech jak giętkość, toksyczność, łatwopalność, a także odporność na czynniki zewnętrzne (światło i temperatura) mające wpływ na stan fizyczny karty.
Poniżej postaram się przedstawić poszczególne elementy karty płatniczej, które możemy odnaleźć na każdej ze stron wraz z uzupełnieniem o dodatkowe informacje. Poniższe grafiki przedstawiają najczęściej spotykane rozmieszczenie elementów. W zależności od organizacji kart płatniczych oraz banku wydającego, mogą pojawić się niewielkie różnice w ich umiejscowieniu. Niemniej jednak, uwzględniłem najczęściej spotykane rozmieszczenie z pominięciem elementów, które jeszcze nie występują w powszechnym użyciu, takie jak czytnik linii papilarnych, wyświetlacz z jednorazowymi kodami bezpieczeństwa czy innymi elementami stosowanymi w kartach płatniczych typu smart nowej generacji. Wkrótce poświęcę oddzielny wpis uwzględniający ten temat.
Awers
1. Logotyp wydawcy
Graficzne przedstawienie banku, który wydał kartę płatniczą (ang. bank issuer).
2. Mikroprocesor
Układ scalony widoczny na awersie w kształcie niewielkiego kwadratu lub prostokąta, umieszczony nad numerem karty po lewej stronie, określany jako EMV®. Mikroprocesor przechowuje informacje o karcie płatniczej i jest jedną z metod autoryzacji transakcji bezgotówkowej. Pozwala na bezpieczną weryfikację dostępu do rachunku bankowego posiadacza karty płatniczej. Jest to standard opracowany przez firmę EMVCo i opublikowany po raz pierwszy w 1995 r. Podstawą do opracowania standardu była norma ISO/IEC 7816 (1994 r.), która wprowadziła do obiegu pojęcie smart cards. EMVCo zajmuje się dalszym ulepszaniem standardu oraz certyfikacją terminali płatniczych, które umożliwiają autoryzację płatności z użyciem mikroprocesora. Aktualnie obowiązująca wersja EMV to 4.3 i została opublikowana w 2011 r. Mikroprocesor zapewnia większe bezpieczeństwo transakcji i jednocześnie redukuje liczbę nadużyć, które miały miejsce w przypadku użycia paska magnetycznego. Wymiana informacji zawartych w mikroprocesorze z terminalem płatniczym jest zabezpieczona indywidualnym kluczem przypisanym dla pojedynczej transakcji. Oznacza to, że w przeciwieństwie do paska magnetycznego, dane użyte do procesowania transakcji są zmienne. Nadużycia, takie jak przechwycenie i skopiowanie danych w trakcie autoryzacji przez technologię EMV® jest wręcz niemożliwe. Przeprowadzenie transakcji z użyciem mikroprocesora może się odbyć z użyciem dwóch rodzajów zabezpieczenia, przez wprowadzenie numeru PIN (ang. chip-and-PIN) od określonej kwoty lub złożenie podpisu przez właściciela karty płatniczej, a następnie weryfikację tego podpisu z wzorem podpisu na rewersie (ang. chip-and-signature). Ponadto możemy wyróżnić transakcje z użyciem mikroprocesora ze względu na rodzaj połączenia, wówczas będzie to transakcja online lub offline. Wszystkie dostępne podziały łączy jeden mianownik, którym jest mikroprocesor jako środek zabezpieczenia. Każdy mikroprocesor zawiera zapisaną listę metod weryfikacji, które mogą zostać użyte do autoryzowania transakcji. Taką listę określa się jako CVM (ang. cardholder verification method). Podobną listę zawiera terminal płatniczy, jednak lista nie zawsze będzie zbieżna. Może się bowiem okazać, że terminal płatniczy nie umożliwia autoryzacji płatności offline. Natomiast, jeżeli dana metoda weryfikacji znajdzie się zarówno na liście w mikroprocesorze jak i na liście metod weryfikacji obsługiwanych przez terminal, wówczas autoryzacja zostanie przekazana do procesowania.
3. Posiadacz karty
Miejsce na informację o posiadaczu karty płatniczej. Zazwyczaj w tym miejscu znajduje się imię i nazwisko osoby, dla której bank wydał kartę. W przypadku kart komercyjnych, oprócz powyższych danych, umieszczona jest także nazwa firmy.
4. Pre-printed BIN
Cztery pierwsze cyfry numeru karty znajdującego się powyżej.
5. Data ważności
Informacja zawierająca datę ważności karty płatniczej. Data nie odnosi się do ważności rachunku bankowego, do którego karta została przypisana. Zazwyczaj okres ważności wynosi 3 lata od wydania karty płatniczej. W zależności od banku, w którym posiadamy otwarty rachunek, okres ten może się różnić w zakresie 2 do 5 lat. Karta jest ważna do ostatniego dnia miesiąca podanego na awersie. Okres 3 lat, to średni przedział czasu, w którym nasza karta płatnicza powinna działać bez zastrzeżeń, o ile nie nastąpią zdarzenia losowe, takie jak kradzież lub zniszczenie mechaniczne. W wyniku zużycia lub zniszczenia mogą pojawić się problemy z odczytem karty w terminalu płatniczym, dlatego niezbędna jest wymiana karty na nową. W przypadku kart kredytowych wymiana może wiązać się z nowymi warunkami umowy zawartej pomiędzy posiadaczem karty, a bankiem który wydał kartę. Ponadto wraz z upływem czasu może zmienić się logo banku, z którego usług korzystamy, a także sama nazwa banku. W takiej sytuacji wymiana karty będzie również uwzględniać rebranding banku. Zazwyczaj jednak czas ważności karty płatniczej, to wspomniane 3 lata. Zgodnie z normą ISO/IEC 7813 (pierwsza publikacja w 1987 r.), data ważności powinna zostać podana w następującym formacie: MM/RR lub MM-RR. Bank powinien wysłać nową kartę płatniczą w przedziale 30-60 dni przez upływem podanego terminu. Dokładny czas dostarczenia określa regulamin banku. Po otrzymaniu nowej karty płatniczej, warto sprawdzić czy numer karty się zmienił czy pozostał bez zmian. W przypadku zmiany i włączonej płatności cyklicznej, należy pamiętać o zaktualizowaniu danych z nowej karty (np. w serwisie VOD), w celu zapewnienia ciągłości usługi. Stara karta przestaje być użyteczna, aczkolwiek w zależności od polityki banku, poprzednia karta może nadal działać przez określony czas po upływie terminu ważności. W związku z tym należy zniszczyć starą kartę dla bezpieczeństwa lub upewnić się, że dalsze płatności zostały zablokowane kontaktując się z bankiem lub weryfikując tę informację w panelu klienta po zalogowaniu do banku.
6. Numer karty
Numer identyfikujący kartę płatniczą. W skrócie numer ten określa się jako PAN (ang. Primary Account Number). Reguły dotyczące sposobu przydzielania numeru karty określa norma ISO/IEC 7812 wydana w 1985 r. z późniejszymi zmianami. Numer karty płatniczej jest zapisany w pasku magnetycznym oraz mikroprocesorze. Numer PAN ma długość od 10 do 19 znaków. Pierwsza cyfra w numerze karty to tzn. główny identyfikator branży (MII, ang. major industry identifier) i zgodnie z nazwą odnosi się do branży, dla której wydano kartę. Na przykład numer karty rozpoczynający się od cyfry 4, odnosi się do usług finansowych i jest przypisany do kart płatniczych obsługiwanych przez organizację VISA. Jednocześnie jest to najlepszy przykład dla zobrazowania podziału, ponieważ w przypadku pozostałych numerów MII, rozpoznanie organizacji płatniczej nie jest tak proste. Na początek, w celu lepszego zrozumienia, przedstawiam tabelę z podziałem MII na poszczególne kategorie:
MII | Organizacja płatnicza |
---|---|
0 | Komitet techniczny ISO/TC 68 lub inne nieokreślone poniżej branże |
1 | Linie lotnicze |
2 | Linie lotnicze i usługi finansowe |
3 | Podróże i rozrywka |
4 | Usługi finansowe |
5 | Usługi finansowe |
6 | Merchandising i usługi finansowe |
7 | Branża paliwowa |
8 | Opieka zdrowotna i telekomunikacja |
9 | Krajowe organy normalizujące |
Zabierz głos w dyskusji