Facebook, właściciel popularnego na skalę globalną komunikatora WhatsApp uzyskał utracone zielone światło na rozwój usługi płatności bezgotówkowych. Indyjski regulator systemów płatności i jednocześnie organizacja zrzeszająca krajowe banki, NPCI (ang. National Payments Corporation of India) wydała pozytywną rekomendację dla WhatsApp Pay. Facebook zobowiązał się do spełnienia narzuconych obowiązków dotyczących przechowywania danych z przetworzonych płatności za pośrednictwem komunikatora. W efekcie wdrożony zostanie kolejny etap uwzględniający zwiększenie zasięgu testów na grupę 10 milionów użytkowników. Ponadto Facebook rozważa możliwość wprowadzenia usługi na inne rynki zagraniczne.
WhatsApp Pay to dodatkowa funkcjonalność rozszerzająca możliwości samego komunikatora o transfer pieniędzy i zapłatę za towary oraz usługi, np. do rozmówcy jako element czatu. Technologia, na której opiera się produkt Facebooka to rozwiązanie pod nazwą UPI (ang. Unified Payment Interface). Jest to system płatności bezgotówkowych w czasie rzeczywistym stworzony przez wspomnianą już organizację NPCI. Natomiast pieczę nad kwestiami prawno-regulacyjnymi stanowi tamtejszy bank centralny – RBI (ang. Reserve Bank of India). UPI umożliwia transfer środków pieniężnych pomiędzy dwoma rachunkami bankowymi w sposób natychmiastowy i za pośrednictwem dedykowanej aplikacji. Jak można wywnioskować, zarówno bank płacącego jak i bank odbiorcy transferu muszą być członkami systemu UPI. Inaczej realizacja transferu zostanie odrzucona. NPCI podaje na swojej stronie internetowej przejrzyste informacje na temat aktualnego stanu systemu, w tym liczby członków. Na dzień sporządzenia tego artykułu, system UPI liczy 144 członków będącymi bankami. Każdy z banków udostępnia dedykowaną aplikację na smartfona, dzięki której realizacja płatności w systemie jest możliwa. Gdzie w tym wszystkim znajduje się WhatsApp Pay? Otóż komunikator Facebooka jest wymieniony jako uczestnik systemu, spośród 37 innych uczestników na liście. Uczestnicy systemu współpracują z wybranym bankiem-członkiem i za jego pośrednictwem przetwarzają transakcje. W przypadku WhatsApp, bankiem umożliwiającym dostęp do systemu UPI jest ICICI Bank. Wśród pozostałych uczestników odnaleźć można takie nazwy jak Google Pay, Samsung Pay, Amazon Pay oraz Uber India. Jednym słowem największa konkurencja Facebooka dla płatności UPI na rynku indyjskim.
WhatsApp Pay nie konkuruje jeszcze o swój udział w runku w stu procentach. Bowiem na razie trwa etap testów limitowany do 100 milionów użytkowników. Warto nadmienić w tym miejscu, że sam komunikator łącznie posiada 400 milionów aktywnych użytkowników w Indiach. Możliwość pobierania niewielkich prowizji od transferów w systemie UPI pozwoli Facebookowi zmonetaryzować aplikację, znajdując dla niej zupełnie nowe zastosowanie.
Pierwsza próba wdrożenia płatności bezgotówkowych w WhatsApp miała miejsce w lutym 2018 r. Wówczas uruchomiono pilotaż usługi dedykowany grupie 1 miliona wybranych użytkowników. Dwa miesiące później bank centralny (RBI) wydał zalecenie do przechowywania wyłącznie w Indiach danych dotyczących płatności (oraz wszelkich innych danych z tym związanych) użytkowników będących obywatelami Indii. Ostatecznie WhatsApp nie spełnił warunku narzuconego zaleceniem banku centralnego. W ramach kontroli realizacji zalecenia, Sąd Najwyższy w Indiach zwrócił się do RBI z prośba o przygotowanie i udostępnienie raportu zawierającego informacje o realizacji zalecenia. Wyznaczono termin na jego dostarczenie do końca listopada 2019 r. Z raportu jednoznacznie wynikało, że WhatsApp Pay przechowuje część informacji o płatnościach poza granicami Indii. W konsekwencji kolejny etap rozwoju usługi został wstrzymany do momentu spełnienia warunku zgodności z indyjskim prawem. Decyzję o tym podjął regulator systemów płatności (NPCI) opierając się na negatywnej opinii banku centralnego.
Bazując na przekazie prasowym indyjskiego wydawcy Business Standard, w wyniku trwających rozmów strony indyjskiej z Facebookiem, 6. lutego 2020 podjęto decyzję o wdrożeniu kolejnego etapu rozwoju usługi. Właściciel komunikatora zobowiązał się do spełnienia warunku terytorialnego przechowywania danych. Jednocześnie otrzymał zielone światło do zwiększenia liczby użytkowników do łączenie 10 milionów spośród grona 400 milionów korzystających z komunikatora w Indiach. Na koniec przypomnijmy, że kilka dni przed ogłoszeniem decyzji o zgodzie na kolejny etap rozwoju WhatsApp w Indiach, media obiegła informacja z ostatniej konferencji Facebooka podczas której Mark Zuckerberg odniósł się do planów wprowadzenia płatności w WhatsApp Pay również na innych rynkach zagranicznych. Informację przytacza między innymi indyjski The Economic Times, jednak nie padły przy tym żadne konkretne ustalenia.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się z innymi udostępniając link w mediach społecznościowych.
Zabierz głos w dyskusji