Dokładnie 29 września 2020 r. Amazon ogłosił start swojego nowego projektu i nie chodzi tutaj o kolejną sieć sklepów koncepcyjnych, których liczba stale rośnie w portfolio tego największego sprzedawcy e-commerce. Dotychczas kojarzony głównie z zakupami w Internecie, Amazon od dawna wychodzi poza te ramy i oferuje znacznie więcej usług. Mam na myśli wymieniony w tytule Amazon One. Innowacyjne rozwiązanie, w którym najważniejszą rolę odgrywa nasza dłoń. Jej przyłożenie do skanera pozwoli na dokonanie płatności lub zweryfikuje tożsamość i zezwoli na wstęp do wydzielonego pomieszczenia. Odnośnie identyfikacji i wstępu pojawił się nowy komunikat prasowy opublikowany przez Amazon. Od teraz usługa skanu dłoni jest dostępna w zewnętrznej firmie, dystrybutora biletów – AXS.
Dotychczas skanery dłoni Amazon One były dostępne tylko w sieciach sklepów własnych sprzedawcy, takich jak Amazon Go, Whole Foods Market (należy do Amazona), Amazon Books, Amazon 4-star, Amazon Fresh, a także Amazon Pop Up. W zależności od sieci, lokalizacje samych sklepów są ograniczone głównie do Stanów Zjednoczonych, a w mniejszym zakresie także Kanady czy Wielkiej Brytanii. Opierając się na informacji umieszczonej na oficjalnej stronie internetowej dedykowanej Amazon One, obecnie skanery dłoni można spotkać w wybranych sklepach wymienionych sieci znajdujących się wyłącznie na obszarze Stanów Zjednoczonych. Dla zainteresowanych wstawiam link do strony. Wraz z najnowszą informacją o rozszerzeniu dostępności skanerów o zewnętrzną firmę, Amazon niejako pokazuje kierunek rozwoju dla tego projektu. To znaczy, z Amazon One będą mogli skorzystać nie tylko klienci samego Amazona, ale również klienci innych firm, które zainteresują się tym pomysłem i wdrożą go u siebie.
Jako pierwsza zewnętrzna firma, AXS umieści urządzenia Amazon One w amfiteatrze i parku Red Rocks w Kolorado (ang. Red Rocks Park and Amphitheatre). AXS to dystrybutor biletów na imprezy i wydarzenia masowe, który znalazł zastosowanie dla Amazon One w swoim biznesie. Z artykułu źródłowego wynika, że w amfiteatrze znajdą się dwa urządzenia służące do rejestracji nowych użytkowników i jedno urządzenie dedykowane weryfikacji tożsamości oraz ważności zakupionego wcześniej biletu na tzw. bramce tuż przed wydarzeniem. Zmienia się także nieco założenie projektu. W przypadku sieci sklepów własnych, Amazon One pozwala na wejście do środka sklepu oraz zapłatę za zakupy przykładając dłoń do dedykowanego skanera. W przypadku amfiteatru, jak można wywnioskować z artykułu źródłowego, płatność odbywa się wraz z rejestracją na dane wydarzenie. Na tym etapie zapisujemy wzór dłoni lub możliwe jest zeskanowanie wzoru obydwu dłoni. Wtedy nie będzie miało znaczenia to, którą dłoń klient przyłoży do czytnika w dniu wydarzenia w celu potwierdzenia prawa do udziału. Następnie w dniu wydarzenia, klient uprzednio zarejestrowany może ustawić się w specjalnej kolejce, na końcu której będzie znajdował się kolejny skaner. Tym razem posłuży on do weryfikacji klienta i ważności biletu.
W przypadku Amazon One często zwraca się uwagę na kwestie prywatności i zachowania danych osobowych. Być może Amazon zamierza powalczyć o odsetek użytkowników korzystających z tej formy płatności / walidacji (w zależności od oferowanych produktów lub usług). Wzór odcisku palca czy w tym przypadku dłoni, staje się wrażliwą informacją wymagającą zapewnienia niezbędnych warunków technicznych do bezpiecznego przechowywania takiego wzoru i niedopuszczenia do ewentualnych wycieków. Jak zapewnia Amazon, wzór podpisu jest przechowywany w wydzielonej strefie chmury, a osoby trzecie nie mają dostępu do tych danych. Jest też druga strona medalu. Dane zebrane od użytkowników korzystających z Amazon One mogą okazać się niezwykle pomocne dla Amazona w zwiększeniu wyników sprzedażowych. To wszystko dzięki lepszemu poznaniu preferencji zakupowych tej grupy klientów.
Amazon informuje, że wkrótce usługa może się pojawić także w innych lokalizacjach w ramach AXS. Ponadto firma prowadzi rozmowy mające na celu poszerzenie grona podmiotów korzystających z tej formy płatności / weryfikacji. Jednocześnie chwali się, że Amazon One zebrał już dziesiątki tysięcy użytkowników, którzy skorzystali ze skanera dłoni. Niestety, dokładne dane nie zostały zaprezentowane. Co więcej, nowi użytkownicy byli niejako kuszeni propozycją rejestracji i stworzenia wzoru dłoni, a w zamian każdy z niech miał otrzymać jednorazowo 10 dolarów amerykańskich.
Fot. Pixabay
Źródło:
Amazon
Zabierz głos w dyskusji