W ubiegłym tygodniu (1 czerwca 2021), Prezydent podpisał nowelizację ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Zmiana znosi bramki na płatnych autostradach państwowych, a sam sposób wnoszenia opłaty będzie działać w nowym modelu. Bilet zakupimy w formie elektronicznej w wybranych punktach sprzedaży lub w tym celu skorzystamy ze specjalnego urządzenia, bądź dedykowanej aplikacji zainstalowanej w naszym smartfonie. Najwięcej kontrowersji budzi wybór drugiej metody, która wiąże się z koniecznością monitorowania trasy naszego przejazdu przez połączenie GPS.
Zgodnie z nowym pomysłem wkrótce na płatnych autostradach państwowych nastąpi odejście od systemu radarowego na rzecz pozycjonowania satelitarnego. Dokładnie nastąpi to 1 grudnia 2021 r. w pierwszej kolejności na odcinku autostrady płatnej A2 Konin – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica. Zgodnie z informacją podaną przez bankier.pl, w tym dniu przestaną obowiązywać umowy na obsługę bramek na wymienionych odcinkach.
Nowy system poboru opłat będzie funkcjonować pod nazwą e-TOLL i zastąpi aktualnie obowiązujący viaTOLL. Kierowcy, którzy zdecydują się na opcję opłaty za przejazd w wykorzystaniem dedykowanej aplikacji, pobiorą ją z Google Play lub AppStore. Na dzień pisania tego wpisu aplikacja mobilna nie jest jeszcze dostępna do pobrania. Zespoły flotowe czy inne firmy, dla których transport jest kluczowym czynnikiem w prowadzeniu biznesu, będą mogły korzystać ze specjalnych urządzeń dostosowanych do nowych wymogów. Jednak dla większości kierowców, tzw. indywidualnych zakup biletu elektronicznego lub dedykowana aplikacja, będą jedynymi dostępnymi opcjami. Prawdopodobnie aplikacja jako sposób opłacenia przejazdu będzie najczęściej używana.
Według opisu znajdującego się na stronie internetowej nowego systemu opłat e-TOLL, po instalacji w swoim smartfonie, aplikacja wygeneruje indywidualny kod. Następnie kod ten należy podać w swoim Internetowym Koncie Klienta (IKK), jeżeli już taki posiadamy. Dla nowych użytkowników niezbędna będzie rejestracja na stronie systemu w celu utworzenia nowego. Ułatwieniem jest posiadanie Profilu Zaufanego. Dla tych osób wystarczy się zalogować z wykorzystaniem np. e-dowodu, danych logowania do systemu bankowości internetowej, użytych do rejestracji Profilu Zaufanego lub skorzystanie z aplikacji mObywatel. Po wprowadzeniu niezbędnych danych identyfikujących nasz pojazd i połączeniu konta z aplikacją, będziemy mogli skorzystać z przejazdów na płatnych autostradach. Szczegóły rejestracji, w tym wymagane informacji oraz dokumenty znajdują się na stronie internetowej e-TOLL. Istotny jest sposób uiszczania opłat w aplikacji. W tym przypadku przewidziano dwa tryby, płatność odroczoną lub przedpłaconą. Ta pierwsza działa na zasadzie rozliczenia w cyklu miesięcznym i wymaga wpłacenia zabezpieczenia przed pierwszym przejazdem. Drugi sposób działa w formie portmonetki elektronicznej, której stan przed wjechaniem na płatną autostradę powinien być w wysokości umożliwiającej pokrycie kosztów przejazdu.
Aplikacja wykorzystuje pozycjonowanie satelitarne do ustalenia pozycji kierowcy oraz monitorowania należnych kosztów przejazdu. Pojawiły się jednak głosy poddające w wątpliwość bezpieczeństwo i prywatność przetwarzanych danych. Aplikacja będzie gromadzić wyłącznie dane niezbędne do poboru opłat w nowym systemie. Zgodnie z zapewnieniami, dane zebrane w innych okolicznościach, niż monitorowanie przejazdu na płatnej autostradzie państwowej, nie będą przechowywane i poddawane analizie. Zostaną one bowiem usunięte. Więcej na temat wątpliwości, które pojawiły się po przekazaniu informacji, w jaki sposób będzie funkcjonować system e-TOLL, można przeczytać w tym artykule.
Fot. Pixabay
Źródło:
e-TOLL