Usługa będzie dotyczyć wyłącznie kart komercyjnych. A zatem posiadacze kart biznesowych lub korporacyjnych wydanych przez Lloyds Bank w ramach schematu płatniczego Visa, będą mogli skorzystać z rozwiązania STP (ang. Straight-Through Processing). Jest to rozwiązanie bezpośredniego procesowania transakcji, które ułatwia prowadzenie biznesu. Pozwala w pełni zautomatyzować obrót bezgotówkowy w firmie, a także eliminuję konieczność wykonywania czynności manualnych w związku z przyjmowaniem płatności kartowych. Ze względu na sposób rozliczania wspomnianych kart komercyjnych, usługa będzie dostępna wyłącznie dla kart obciążeniowych.
Przetwarzanie bezpośrednie STP jest stosowane szczególnie na rynku amerykańskim, gdzie ręczna ingerencja pracownika w firmie jest często koniecznością na wielu etapach, aby realizacja płatności zakończyła się powodzeniem. Jest to usługa, z której chętnie korzystają klienci w relacji B2B. Rozwiązanie pozwala zredukować obrót dokumentów w formie papierowej, jak na przykład popularne na tamtejszym rynku czeki, minimalizuje liczbę transakcji kartowych przekazanych do procesowania z błędnymi instrukcjami, a także pozwala na lepszą automatyzację fakturowania zakupów opłaconych kartą płatniczą.
Lloyds Bank jako pierwszy bank w Europie zaoferuje swoim klientom komercyjnym procesowanie bezpośrednie transakcji kartowych wydanych przez Visę. Podobne rozwiązanie oferuje Mastercard, jednak zgodnie z komunikatem opublikowanym przez portal internetowy Finextra, implementacja rozwiązania dotyczy tego pierwszego schematu kartowego. Jak działa STP? Kupujący czyli posiadacz karty wydanej przez bank wspierający taką funkcjonalność, przesyła instrukcje na temat płatności (w szczególności kwotę, nazwę i rachunek bankowy odbiorcy, dane zakupu, itp.) do swojego banku. Następnie bank przekazuje otrzymane informacje do Visa. Organizacja płatnicza zajmuje się procesowaniem transakcji w sposób w pełni zautomatyzowany. W efekcie odbiorca przelewu otrzymuje od Visy dane dotyczące płatności i faktury podane w instrukcji przekazanej przez inicjatora transakcji, tj. posiadacza karty płatniczej. Z kolei inicjator otrzymuje potwierdzenie płatności.
Chociaż procesowania bezpośrednie z pozoru może przypominać zlecenie przelewu, to są to dwie zupełnie różne usługi. Najważniejszą różnicą w sposobie procesowania bezpośredniego jest udział schematu kartowego. To Visa pośredniczy w takiej transakcji, a nie systemy rozliczeń międzybankowych (dla przykładu krajowy Elixir). Nie wystarczy posiadanie wyłącznie rachunku formowego, by z jego poziomu zlecić rozliczenie STP między formami. Niezbędna jest karta płatnicza, a dokładniej w przypadku Lloyds Bank – karta komercyjna.
Jakie są najważniejsze korzyści z procesowania bezpośredniego, poza tymi już wymienionymi na początku tego artykułu, i co tak naprawdę wyróżnią tę usługę? Przede wszystkim jest to oszczędność czasu. W porównaniu do innych sposobów rozliczania pomiędzy firmami, STP zapewnia przyśpieszony czas realizacji. Ponadto istotną rolę mogę odegrać koszty, te bowiem są obniżone w porównaniu do tradycyjnego procesowania płatności kartowych. Odbiorca transakcji STP jest obciążony podobnymi opłatami jak w przypadku tradycyjnego procesowania transakcji kartowej, z pewnymi wyjątkami. Jak zapewnia Visa na swojej stronie internetowej, wysokość opłaty interchange jest zmniejszona w przypadku procesowania bezpośredniego. Co więcej, w takiej transakcji nie pośredniczy agent rozliczeniowy. W związku z tym opłata dla agenta nie jest pobierana od wartości transakcji.
Jak zapewnia Lloyds Bank, wdrożenie procesowania bezpośredniego we współpracy z Visa, to wyjście naprzeciw klientom tego banku, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej za względu na pandemię COVID-19. Dzięki STP można obniżyć koszty rozliczeń między firmami, a także zyskać inne korzyści, jak wspomniana redukcja czasu na realizację zlecenia, większa automatyzacja rozliczeń i wystawiania faktur czy zminimalizowanie ingerencji pracowników na etapie procesowania transakcji.
Fot. Paybiz
Źródło:
Finextra