Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o planach wdrożenia nowego rozwiązania oferującego opcję zakupu biletu wirtualnego w środkach transportu publicznego. Oznacza to, że pasażer podróżujący w Poznaniu, wkrótce będzie mógł użyć swojej karty płatniczej, a także smartfona lub smartwatcha z możliwością płatności zbliżeniowych nie tylko do zapłaty za bilet, ale także do potwierdzenia posiadania ważnego biletu na przejazd w przypadku kontroli biletowej. Poznań jest kolejnym miastem w Polsce, które wdraża podobne rozwiązanie. W ostatnich tygodniach o swoich planach informowali operatorzy transportu publicznego w Bielsku-Białej oraz Lublinie.
Dokładnie 20 lipca br. na stronach ZTM w Poznaniu została opublikowana oferta konkursowa informująca o poszukiwaniach dostawcy, który zaopatrzy transport publiczny w obsługę oraz urządzenia umożliwiające zakup biletów wirtualnych. Dzisiaj pojawiła się informacja prasowa o otwartym konkursie. Jak podano, celem projektu jest wyposażenie pojazdów transportu publicznego w odpowiednie biletomaty z terminalami płatniczymi na wszystkich liniach obsługiwanych przez ZTM. Urządzenia mają zapewniać zakup biletów jednorazowych i krótkookresowych w nowej formie. Oferty można składać do 10 sierpnia br. Z kolej planowane rozpoczęcie sprzedaży biletów w nowej formie do pierwsza połowa 2021 r.
Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się we wspomnianej ofercie konkursowej. Zgodnie z udostępnioną informacją, przewoźnik zamierza zainstalować po jednym terminalu w każdym z pojazdów. ZTM zgłasza zapotrzebowanie na ok. 700 takich urządzeń. Oczywiście na wyposażeniu powinien znajdować się moduł NFC obsługujący transakcje zbliżeniowe. W ofercie zaznaczono, że operator urządzeń powinien zapewnić akceptację transakcji bezgotówkowych przynajmniej w ramach schematów Visa oraz Mastercard/Maestro. Poza tym przewoźnik dostarczy system zapewniający zdalną obsługę terminali, a także interfejsy API umożliwiające integrację nowego systemu z systemem centralnym poznańskiego przewoźnika, PEKA.
Co istotne, ZTM podaje warunek zapewnienia przez operatora, który wygra konkurs, dostępu do portalu dla pasażerów. Rozwiązanie ma umożliwić dostęp do historii transakcji, złożenie reklamacji oraz zgłoszenie prośby o fakturę. Dostęp do portalu nie będzie wymagał rejestracji konta. Jak jednak można wywnioskować z treści oferty, zakup biletu wirtualnego będzie wymagał wcześniejszego zakodowania numeru karty płatniczej w formie tokena, który pozostanie do niej przypisany w zapewnionym systemie i będzie ułatwiał identyfikację biletów oraz ich walidację w przypadku kontroli. Oznaczałoby to, że pasażerowie zamierzający skorzystać z nowej usługi po raz pierwszy, będą zobowiązani do uprzedniego przypisania tokena do swojej karty płatniczej.
For. Pixabay
Źródło:
ZTM Poznań
Zabierz głos w dyskusji