Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie (ZTM) wdrożył możliwość zakupu biletów w transporcie miejskim za pomocą tradycyjnych kart płatniczych lub urządzeń, takich jak smarfon czy smartwatch w możliwością płatności zbliżeniowych. Karta użyta do zapłaty za przejazd staje się jednocześnie nośnikiem informacji o zakupionym bilecie. Nowy sposób opłaty za przejazd działa w wybranych autobusach, których liczba sukcesywnie wzrasta. W pojazdach, które oferują biletomat z możliwością zapisania biletu w karcie płatniczej znajduje się odpowiednie oznaczenie. Pasażerowie, którzy wybiorą tę formę opłaty za przejazd nie będą zobowiązani do posiadania biletu w formie kartonikowej. W przypadku kontroli wystarczy zbliżenie karty płatniczej lub urządzenia, którym dokonano zakupu, do terminala okazanego przez kontrolera.
Przewoźnik informuje, że na obecną chwilę wdrożenie obejmuje możliwość zakupu wyłącznie biletu jednoprzejazdowego w systemie KNT (ang. Known Fare Transaction). Oznacz to, że dokładna cena za przejazd jest znana w momencie dokonywania płatności, a sama płatność odbywa się w biletomacie umieszczonym w autobusie przed rozpoczęciem podróży. Jest to technologia oparta na specyfikacji Visa Contactless Transit Kernel Specification (VCTKS). Dzięki wykorzystaniu tokenizacji, informacja o zakupionym bilecie zostaje zapisana w systemie biletowym. Z kolej do karty zostaje przypisany indywidualny numer, który pozwala zlokalizować bilet oraz dokonać jego walidacji w momencie kontroli. Zarówno proces zakupu biletu, jak i etap kontroli, odbywają się bez konieczności przekazywania do ZTM w Rzeszowie danych wrażliwych karty. Jest to w pełni bezpieczna procedura.
ZTM Rzeszów informuje również o planowanym wdrożeniu innego systemu przejazdowego. Obok już działającego KFT, wkrótce pojawi się rozwiązanie MTT (ang. Mass Transit Transaction). Przewoźnik nie podaje jednak przybliżonego terminu implementacji biletowania w tym systemie. MTT odnosi się do sposobu płatności, w którym karta płatnicza stanowi nośnik informacji o zakupionym bilecie, ale dodatkowo płatność odbywa się po odbytej podróży. Natomiast ostateczna kwota za przejazd nie jest podana w biletomacie przed rozpoczęciem przejazdu. Takie rozwiązanie może dotyczyć dwóch typów taryf przejazdowych. Może to być taryfa odległościowa, tj. jednostką decydującą o ostatecznej kwocie biletu jest liczba przejechanych przystanków lub kilometrów. Poza tym o cenie może decydować taryfa czasowa, w której na końcową cenę biletu wpływa czas przejazdu. Posiadacz karty korzystający z przejazdu w tym systemie zbliża swoją kartę lub urządzenie obsługujące płatności zbliżeniowe do biletomatu i od tego momentu rozpoczyna się naliczanie opłat. Przed opuszczeniem pojazdu posiadacz karty powinien ponownie zbliżyć kartę do biletomatu. Tym samym informuje o zakończeniu danej podróży. W przypadku pominięcia tego kroku, system uwzględni najwyższą dostępną opłatę w tabeli za przejazd. Pod koniec dnia szczegóły o odbytych podróżach, takie jak liczba przejazdów, łączny czas, strefy biletowe oraz inne warunki (w zależności od przewoźnika) wpływają na ostateczną kwotę do zapłaty. Jeżeli posiadacz karty odbył więcej niż jedną podróż komunikacją miejską w systemie Open Loop danego dnia, na rachunku bankowym przypisanym do karty debetowej lub wyciągu z karty kredytowej pojawi się jedna transakcja obciążeniowa. Jak zapewnia ZTM Rzeszów, po uwzględnieniu wszystkich warunków wpływających na cenę biletu, pasażer będzie obciążony najkorzystniejszą dla niego stawką z cennika. Tak funkcjonuje system MTT w teorii. O szczegółach implementacji tego rozwiązania w Rzeszowie dowiemy się wkrótce. Jak zapewnia przewoźnik w komunikacie prasowym, MTT stanowi drugi etap realizacji projektu.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się z innymi udostępniając link w mediach społecznościowych.
Zabierz głos w dyskusji