Sieć sklepów dyskontowych Lidl oficjalnie wdraża możliwość płatności za zakupy aplikacją mobilną Lidl Plus. Jest to możliwe dzięki nowej funkcjonalności w aplikacji pod nazwą Lidl Pay. Do zapłaty nie jest wymagany telefon wyposażony w moduł NFC do płatności zbliżeniowych. Realizacja zapłaty odbywa się z wykorzystaniem kodu QR czyli rozwiązania stosowanego powszechnie np. na rynkach azjatyckich. Oficjalny start usługi poprzedził etap testów na wybranej grupie użytkowników oraz punktach sprzedaży. Wdrożenie usługi w Polsce było planowane od dłuższego czasu, a pierwsze doniesienia na temat trwających prac pojawiły się w ubiegłym roku.
Od poniedziałku wszyscy klienci sklepów Lidl, którzy posiadają zainstalowaną w swoim smartfonie aplikację Lidl Plus, znajdą w niej możliwość dodania karty płatniczej. Opcja znajduje się w zakładce „Mój portfel”. Wprowadzenie danych karty płatniczej do aplikacji wymaga ustalenia czterocyfrowego kodu PIN w celu dodatkowej ochrony. Na etapie dodawania karty zostaniemy poproszeni o podanie danych karty takich jak numer PAN, kod zabezpieczający, a także datę ważności karty. Do aplikacji dodamy więcej niż jedną kartę. W przypadku każdej kolejnej karty, weryfikacja wygląda tak samo. Aplikacja umożliwia także weryfikację biometryczną płatności w postaci odcisku palca, o ile nasz smartfon wspiera taką funkcjonalność. Nie wyłącza to jednak konieczności ustalenia wspomnianego kodu PIN.
W jaki sposób działa nowa usługa Lidl Pay? Po pomyślnej rejestracji dostawca usługi płatniczej generuje token, w którym zakodowane zostają podane informacje o karcie płatniczej. Token zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo transakcji oraz umożliwia powiązanie numeru użytkownika aplikacji z zarejestrowaną kartą. Lidl otrzymuje informacje o powiązaniu danej karty z użytkownikiem aplikacji, zamaskowany numer PAN w postaci 6 pierwszych i 4 ostatnich cyfr oraz datę ważności karty. W praktyce przeprowadzenie transakcji wygląda w ten sposób, że pod kodem QR dobrze znanym użytkownikom Lidl Plus, aplikacja wyświetli dodatkową opcję „Zapłać Lidl Pay”. Wybranie wspomnianej opcji będzie skutkowało prośbą ze strony aplikacji o podanie ustalonego kodu PIN w trakcie dodawania karty płatniczej. Od tego momentu płatność mobilna zostanie ustawiona jako domyślna do czasu, gdy użytkownik nie dokona ręcznej zmiany na Kartę Lidl Plus. Po wprowadzeniu kodu PIN aplikacja wygeneruje nowy kod służący do zapłaty za zakupy przez zbliżenie do czytnika znajdującego się na stanowisku sprzedawcy w sklepie. Ważność kodu od chwili wygenerowania wynosi 15 minut. Ważna informacją jest fakt, że płatność mobilna za pośrednictwem aplikacji Lidl Plus nie powoduje utraty przyznanych klientowi rabatów.
Zapewne nowa usługa znajdzie swoich odbiorców wśród klientów, którzy często robią zakupy w Lidl. Bez wątpienia jej największą zaletą jest brak konieczności posiadania modułu NFC w smartfonie. Wszystkie transakcje przeprowadzone za pośrednictwem usługi Lidl Pay opierają się na generowaniu kodu płatności. Jest to krok w dobrą stroną, ponieważ Lidl wprowadzając nową formę płatności, jednocześnie przyczynia się do popularyzowania kodów QR, które z powodzeniem mogą być zastosowane w płatnościach bezgotówkowych czego najlepszym przykładem jest ich duża popularność w wielu krajach Azji. Zastanawiam się czy w podobną stronę będą zmierzać inne największe sieci dyskontowe w kraju, które od dawna oferują swoim klientom dedykowane aplikacje oraz karty klienta, zarówno te wirtualne jak i bardziej tradycyjne tzw. plastiki.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się z innymi udostępniając link w mediach społecznościowych.
Zabierz głos w dyskusji