Użytkowników bankowości internetowej w Polsce przybywa. Związek Banków Polskich opublikował podsumowanie za ostatni kwartał ubiegłego roku, który potwierdza kolejne wzrosty w zdalnym dostępie do banków. Jak podkreśla ZBP, nadal mamy trend wzrostowy we wszystkich segmentach, jednak w porównaniu do poprzednich kwartałów 2020, dynamika wzrostu nie została zachowana. Wyraźną zmianę na plus widać w przypadku klientów biznesowych.
Zgodnie z opublikowanym komunikatem, na koniec 2020 r. banki w Polsce przekroczyły łącznie próg 38 mln umów na świadczenie usług bankowych w kanale zdalnym. Użytkowników korzystających z bankowości internetowej przynajmniej raz w miesiącu było 19,48 mln. W porównaniu do Q3/2020 jest to wzrost o 0,27%. Z kolei w ujęciu rocznym, użytkowników przybyło więcej o 6,56%. Interesujące dane opublikowane przez ZBP dotyczą średniej liczby przelewów wykonywanych przez użytkowników bankowości internetowej. W ciągu ubiegłego kwartału, średnio wykonywaliśmy 7 przelewów. Jest to o jeden przelew więcej niż w poprzedzającym kwartale i o 0,77 przelewu więcej w skali roku. Z kolei średnia wartość przelewu uległa nieznacznemu zmniejszeniu.
Analizując dane wśród klientów indywidualnych, ZBP podkreśla znaczący wzrost dostępu do bankowości w kanale mobilnym. Liczba tych użytkowników urosła w porównaniu do Q3/2020 o blisko pół miliona. W skali procentowej jest to wzrost o 3,25%. Jeszcze większe wrażenie robią dane zestawiając okres ostatnich 12 miesięcy. Mamy tutaj wzrost o ponad 2,1 mln użytkowników korzystających z mobilnego dostępu do swojego banku, tj. wzrost o 18%. Ponadto ZBP podaje, że w Q4/2020 wśród ogółu klientów indywidualnych, 70% z nich aktywnie korzystało z bankowości internetowej.
Wyraźny wzrost zaznaczył się również wśród użytkowników korzystających z dostępu do bankowości wyłącznie w kanale mobilnym. Na koniec 2020 r. mieliśmy takich użytkowników indywidualnych 7,45 mln. Kwartalnie przekłada się to na wzrost o 5%, natomiast rocznie jest to aż 28% więcej użytkowników, którzy zrezygnowali z korzystania z bankowości za pośrednictwem tradycyjnej przeglądarki internetowej na rzecz dostępu mobilnego.
Więcej aktywnych klientów pojawiło się również w segmencie biznesowym. ZBP odnotował wzrost klientów biznesowych korzystających z bankowości internetowej o 7% w ujęciu kwartalnym i o 16,57% w ujęciu rocznym. Jednocześnie liczba klientów biznesowych z podpisaną umową na dostęp do bankowości elektronicznej uległa zmniejszeniu. Było to odpowiednio, o -2,32% w porównaniu do poprzedzającego kwartału i o 0,05% w skali roku.
Fot. Pixabay
Źródło:
ZBP
Zabierz głos w dyskusji