Chargeback to nic innego jak zwrot wartości transakcji przeprowadzonej kartą płatniczą, zarówno debetową jak i kredytową na rachunek bankowy lub kartę posiadacza. Procedurę tę inicjuje bank-wydawca karty na wniosek kupującego. Chargeback jest poprzedzony tzw. sporem pomiędzy merchantem a konsumentem, który ma na celu określenie czy transakcja zwrotna jest należna. Często całość procedury, od sporu przez rozwiązanie, a kończąc na obciążeniu zwrotnym, określa się terminem chargeback. Pisząc o przyczynach chargebacku nie jest łatwo wskazać na jeden powód, który jest zapalnikiem do wszczęcia postępowania chargeback. W dosłownym tłumaczeniu przebieg wszystkich formalności prowadzi do obciążenia zwrotnego czyli uznania reklamacji po stronie posiadacza karty lub jej odrzucenia. Tak czy inaczej musi powstać pewien spór, który otwiera tok postępowania regulowany przez organizacje kart płatniczych. Przyjrzyjmy się nieco bliżej tej procedurze.
Akceptacja płatności bezgotówkowych w ramach danej organizacji płatniczej oznacza dla merchantów, agentów rozliczeniowych, a także innych uczestników systemu, konieczność podporządkowania się wytycznym określonym przez tę organizację. Niestety, nie ma reguł uniwersalnych, które mogą zostać zastosowane w każdym przypadku. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę wytyczne Visa, Mastercard oraz American Express, możemy sprowadzić procedurę chargeback do wspólnego mianownika oraz wyodrębnić klasyfikację podłoża sporu pomiędzy posiadaczem karty a merchantem, co w konsekwencji prowadzi do zainicjowania procedury reklamacyjnej. Jak już wspomniałem na wstępie, inicjatorem jest zawsze bank wydający kartę na wniosek jej posiadacza.
Podstawowy podział chargebacków, który możemy wprowadzić, to klasyfikacja ze względu na stronę, której działania przyczyniają się do złożenia wniosku o chargeback przez posiadacza karty i mogą to być odpowiednio:
■ merchant – np. posiadacz karty może zostać wprowadzony w błąd co do zakupionego towaru lub przesyłka z zakupionym towarem nie zostanie wysłana pod wskazany adres. Oczywiście podane przykłady mają na celu jedynie zobrazowanie przypadku, w którym to merchant jest przyczyną powstania chargebacku. W rzeczywistości takich sytuacji może być znacznie więcej.
■ posiadacz karty – tak, zgadza się. Posiadacz karty może być również źródłem sporu, a tym samym przyczynia się do powstania chargebacku. Zazwyczaj kojarzymy, że chargeback to instytucja ochronna dla konsumenta płacącego za towary lub usługi kartą płatniczą. Jest to niekwestionowany fakt i zaleta, której nie mamy płacąc np. gotówką. W przypadku gotówki procedurę reklamacyjną określa regulamin sklepu, w ostateczności możemy skorzystać ze ścieżki sądowej. Dla płatności kartą mechanizm obronny konsumenta jednak nie zawsze jest stosowany zgodnie z założeniem. Czasami posiadacz karty nadużywa przyznanych praw i staje się jednocześnie przyczyną chargebacku, o czym napiszę w dalszej części tego artykułu.
■ strona trzecia – chargeback może dotyczyć transakcji, która została przeprowadzona bez zgody posiadacza karty w wyniku nieuprawnionego pozyskania samej karty lub jej danych wrażliwych. Do zainicjowania chargebacku przyczynia się osoba trzecia, w tym przypadku przestępca, który dokonał tzw. transakcji oszukańczej. Innym przykładem chargebacku powstałego w wyniku działania strony trzeciej może być także np. firma kurierska, która zagubiła przesyłkę z opłaconym towarem.
Kategorie chargeback stosowane przez organizacje płatnicze
Mając na uwadze powyższy podział, zobaczmy teraz jakie wewnętrzne kategorie chargebacków stosują poszczególne organizacje płatnicze. Poniższa grafika uwzględnia podział dla wspomnianych Visa, Mastercard oraz American Express. Bez względu na kategorię, każdy chargeback otrzymuje odpowiedni kod klasyfikacji nadawany przez bank-wydawcę. Organizacje płatnicze publikują własne listy z kodami, które mogą zostać przypisane do poszczególnych chargebacków. Pod każdym z kodów znajduje się informacja o przyczynie zgłoszenia i możliwych scenariuszy rozwiązania sporu. W zależności od organizacji płatniczej, kody mają charakter uniwersalny, tj. są stosowane w każdym kraju, gdzie obecna jest dana organizacja kartowa lub mogą mieć wymiar regionalny. Oznacza to, że ich stosowanie może zostać ograniczone do wskazanego obszaru (np. wybrany kontynent lub państwo). W przypadku wszystkich trzech organizacji większość kategorii chargebacków jest zbieżna i przedstawiają się one następująco:
