• O stronie
  • Kontakt
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Rząd Kanady opublikował raport o potrzebie wdrożenia otwartej bankowości. Prace trwały niemal 3 lata

Paybiz.pl Paybiz.pl
6 sierpnia 2021
w Bankowość
0
Rząd Kanady opublikował raport o potrzebie wdrożenia otwartej bankowości. Prace trwały niemal 3 lata
XLinkedInFacebook

W ubiegłą środę rząd kanadyjski opublikował szczegółowy raport dotyczący otwartego dostępu do informacji o rachunku bankowym. Dokument wieńczy pracę Komitetu doradczego, powołanego w 2018 r. Kanada jest gotowa na otwartą bankowość, jednak nie stanie się to z dnia na dzień. Taki wniosek płynie z raportu. Przewidziano kolejny etap, którego celem jest stworzenie wspólnych ram standardu. W kolejnej fazie uczestniczyć będą rząd i przedstawiciele środowiska bankowego oraz fintech.

Kanada w temacie otwartej bankowości na tle innych rozwiniętych krajów pozostaje daleko w tyle. Funkcjonuje tam coś, co można określić jako substytut otwartej bankowości. Ponad cztery miliony Kanadyjczyków korzysta z usług dostawców zewnętrznych lub w skrócie TPP (ang. third party provider) wymagających wglądu do danych o rachunku bankowym, np. fintech oferujący monitorowanie, analizę i planowanie budżetu czy udzielanie pożyczek. Dostęp do danych odbywa się jednak w niezbyt bezpieczny sposób i znacząco odbiega od standardu w Unii Europejskiej. Na gruncie PSD2, klient banku zamierzający skorzystać z usługi dostawcy zewnętrznego udostępnia tylko dane niezbędne do świadczenia usługi. Informacje służące logowaniu do systemu bankowego pozostają bezpieczne i nie są przekazywane temu dostawcy. W Kanadzie, ze względu na brak obowiązywania standardu otwartej bankowości, współdzielenie tych informacji (login i hasło) jest jedynym wyjściem na obecną chwilę, żeby skorzystać w usługi TPP. Takie działanie określa się jako screen scraping. Jak wspomniałem, ponad cztery miliony Kanadyjczyków dobrowolnie pozwala na logowanie do ich rachunku bankowego w celu skorzystanie z oferty dostawcy zewnętrznego. Komitet doradczy oraz rząd stwierdzili, że jest to „niebezpieczna, nieefektywna, nieuregulowana i niewiarygodna metoda udostępniania danych”. Trudno się z tym nie zgodzić. Odnalazłem rządową stronę informacyjną na temat otwartej bankowości w Kanadzie, postępach i aktualnych rozwiązaniach. Link dla zainteresowanych tutaj. Jest tam napisane wprost o potencjalnym ryzyku, jaki kryje się za udostępnianiem tak wrażliwych informacji.

Publikacja raportu została opóźniona ze względu na sytuacją z COVID-19. Sektor fintech oczekiwał wyników raportu, ponieważ to ich działalności dotyczą planowane zmiany. Zgodnie z zaleceniami raportu, rząd w Kanadzie powinien wyznaczyć lidera, który zajmie się kontaktami z branżą w celu ustalenie jednolitych ram nowopowstającego standardu. Ten etap może potrwać kolejne 3 lata, a zatem open banking jeszcze długo nie będzie dostępny na tamtejszym rynku. Skąd tak duże opóźnienie? Rynek bankowości w Kanadzie jest zdominowany przez pięć największych banków, które razem tworzą otoczenie finansowe oporne na zmiany. Zwiększenie otwartości w kierunku implementacji nowych standardów technologicznych, może doprowadzić do powstania konkurencji. Dobrym przykładem jest Revolut, który prowadził testy w tamtym kraju i zamierzał pozyskać licencję bankową. Nie było to jednak możliwe i jako powód podawano, że Revolut nie posiada dostatecznych zasobów, aby wejść na rynek kanadyjski. Z drugiej strony można było przeczytać o wysokich wymaganiach stawianych aplikującym podmiotom, które chciałyby uzyskać tamtejszą licencję a jednocześnie dostęp do rynku. Dla przypomnienia podaję link do artykułu: Revolut opuszcza Kanadę. Problemy z uzyskaniem licencji bankowej.

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się z innymi udostępniając link w mediach społecznościowych.

Fot. Pixabay
Źródło: The Financial Post
Tagi: Kanadaopen bankingotwarta bankowość

To może Cię zainteresować

Płatności natychmiastowe Express Elixir już w 300 bankach spółdzielczych. KIR informuje o nowych placówkach
Bankowość

Płatności natychmiastowe Express Elixir już w 300 bankach spółdzielczych. KIR informuje o nowych placówkach

7 czerwca 2021
Samsung i Mastercard wprowadzą kartę płatniczą z uwierzytelnieniem biometrycznym
Bankowość

Nowy udziałowiec w Bunq. Pollen Street Capital przejmuje 10% udziałów w holenderskim neobanku

11 lipca 2021
Klasyfikacja chargebacków. To warto wiedzieć o kwestionowanych transakcjach
Bankowość

Fizyczna karta płatnicza do płatności odroczonych od ZIP. Usługa dostępna na rynku amerykańskim

7 listopada 2021
Kolejna runda dofinansowania dla N26 w ramach serii D. Łącznie 100 mln USD dodatkowego wsparcia od inwestorów
Bankowość

Kolejna runda dofinansowania dla N26 w ramach serii D. Łącznie 100 mln USD dodatkowego wsparcia od inwestorów

6 maja 2020
Wczytaj więcej
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Bankowość
  • Blog
  • Transport
  • Aplikacje
  • Bezpieczeństwo
  • E-commerce
  • Edukacja
  • Inicjatywy
  • Książki
  • Marketing
  • Pozostałe
  • Raporty
  • Retail
  • Terminologia
  • O stronie
  • Kontakt