• O stronie
  • Kontakt
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Rekord w oszustwach z przelewami w UK. W Polsce brakuje danych o scammingu

Paybiz.pl Paybiz.pl
26 września 2021
w Bezpieczeństwo
0
Rekord w oszustwach z przelewami w UK. W Polsce brakuje danych o scammingu
XLinkedInFacebook

Ciekawe dane napływają z Wielkiej Brytanii. Tamtejsze stowarzyszenie handlowe reprezentujące sektor bankowości i usług finansowych, UK Finance, opublikowało raport okresowy z podsumowaniem transakcji oszukańczych za pierwsze półrocze w 2021 r. Podobne raporty dla rynku polskiego w ujęciu kwartalnym przedstawia na swojej stronie internetowej Narodowy Bank Polski. Z raportu UK Finance wynika, że łączna wartość przelewów zainicjowanych w wyniku oszustwa i autoryzowanych przez właściciela rachunku bankowego była większa niż łączna wartością transakcji oszukańczych z użyciem kart płatniczych w tym samym okresie. Problemu wszelkich form transakcji oszukańczych nasila się na tamtejszym rynku, a jego skala jest na tyle duża, że kwestię tę określono w raporcie mianem „zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego”.

Dokładnie wartość przelewów, gdzie właściciel rachunku świadomie autoryzował transakcję, ponieważ padł ofiarą twórców przekrętu, stanowiła 355.3 mln funtów brytyjskich. Jest to wzrost aż o 71% w porównaniu do pierwszego półrocza 2020 r. oraz wzrost o 31% w zestawieniu z drugim półroczem poprzedniego roku. Z kolei, w przypadku transakcji oszukańczych z użyciem kart debetowych lub kredytowych mieszkańcy Wielkiej Brytanii stracili w pierwszym półroczu 2021 r. łącznie 261.7 mln funtów brytyjskich. Jest to spadek o 9% zarówno w ujęciu rocznym (pierwszy kwartał 2020 r.), jak i w poprzedzającym półroczu (drugie półrocze 2020 r.).

Na wspomnianą wartość oszustw związanych z autoryzowanymi przelewami przez samego posiadacza rachunku bankowego składają się zasadniczo dwie okoliczności. Ofiara została wprowadzona w błąd, ponieważ zamierzała nabyć towar lub usługę po okazyjnej cenie, a w rzeczywistości płatność została przekierowana na rachunek bankowy oszusta, np. w wyniku korzystania z fałszywej strony internetowej przez poszkodowanego czy celowego przekazania błędnych danych odbiorcy przelewu innym kanałem komunikacji. Drugą sytuacją, w której mogło dojść do machinacji był kontakt z poszkodowanym i wykreowanie sytuacji powodującej, że ofiara samodzielnie wykonała przelew na rachunek przestępny, np. podszywanie się pod instytucje zaufania publicznego czy dalekiego krewnego. W każdym przypadku ma na celu wysłanie przez potencjalną ofiarę środków na numer rachunku bankowego należący do oszusta, a wspólnym mianownikiem tych działań jest manipulacją psychologiczną połączona z niewiedzą. Przestępcy specjalizujący się w tzw. scammingu poszukują za swój cel ofiary kierujące się emocjami.

W przypadku Wielkiej Brytanii doszło do pobicia niechlubnego rekordu. To właśnie oszustwa związane z autoryzowanym przekazaniem pieniędzy stały się celem przestępców, zresztą skutecznym. UK Finance pokazuje skalę problemu od 2018 r. Wydawałoby się, że wartość takich działań zakończonych sukcesem oszusta, w porównaniu do transakcji oszukańczych z użyciem kart płatniczych, nie powinna dziwić. Jeżeli spojrzymy do raportów NBP, także odnajdziemy tam część dotyczącą podziału na karty płatnicze i przelewy. Dla przykładu, ostatni dostępny raport za pierwszy kwartał 2021 r. pokazuje w ujęciu liczbowym, że zaledwie 6,3% oszustw dotyczyło przelewów, pozostałe 93,7% to karty płatnicze. Spojrzenie na wartości zdecydowanie zmienia perspektywę, bowiem w ujęciu wartościowym już 56,4% ogółu stanowiły oszustwa związane z przelewami, a 43,6% – karty płatnicze. Na pierwszy rzut okiem, można by stwierdzić, że w Polsce mamy podobną sytuację. Szkopuł w tym, że dane te nie uwzględniają podziału na przelewy nieautoryzowane (zrealizowane przez oszusta, np. w wyniku włamania na rachunek bankowy) i przelewy autoryzowane, gdzie posiadacz rachunku samodzielnie zlecił przelew, ponieważ padł ofiarą oszusta. Oznacza to, że kategoria „Polecenie przelewy” w raporcie NBP, to zbiorcze określenie wszelkich przestępstw prowadzących do utraty środków zgromadzonych na rachunku bankowym przez jego posiadacza. W związku z tym, czytając raport UK Finance warto mieć na uwadze, że wartość samych oszustw związanych z tzw. scammingiem (z wyłączeniem włamań na rachunek bankowy i innych rodzajów oszustw bez wiedzy posiadacza) jest większa od wartości przestępstw w użyciem kart płatniczych.

Czytając raport od NBP można odnaleźć bardziej szczegółowy podział przestępstw bazujących na przelewach bankowych. Ponownie, powołując się na raport z polskiego runku transakcji oszukańczych za pierwszy kwartał 2021 r., znajdziemy tam również informacje o kanale, w jakim doszło do przejęcia środków. Wśród nich jest przeglądarka internetowa, dedykowana aplikacja, telefon, oddział banku oraz inne. Na podstawie tych danych nadal nie można nawet oszacować udziału oszustw z autoryzowanymi przelewami, do których doszło w wyniku manipulacji prowadzonej przez oszusta. Innymi słowy, brakuje danych z podziałem na, np. wartości oszustw, gdzie inicjator wszedł w posiadanie danych dostępowych do konta w banku w wyniku rozmowy telefonicznej, a następnie dokonał włamania na rachunek, a do ile przestępstw doszło w kanale telefonicznym dzięki nakłonieniu ofiary do dobrowolnego wykonania przelewu.

Nie byłem w stanie odnaleźć danych pokazującym problem całościowo w Polsce i bazujących na wiarygodnym źródle. Oczywiście w tym miejscu warto wspomnieć o instytucie badawczym CERT Polska. Działalność tego podmiotu jest istotna, ponieważ na bieżąco monitoruje problem wyłudzeń przez tzw. scammerów, jednak bazuje głównie na zgłaszanych incydentach. Pozwala to na alarmowanie o niemal wszystkich aktualnych zagrożeniach zarówno w Internecie, jak i poza siecią, które mogą prowadzić do utraty środków. Niejednokrotnie staliśmy się potencjalnym celem oszustwa, chociażby otrzymując za pośrednictwem SMS link z prośbą o dopłatę kosztów przesyłki, której nigdy nie zamawialiśmy. Brakuje jednak danych, które pokazują nie tyle skalę problemu z nakłanianiem potencjalnej ofiary do autoryzowania przelewu, co rzeczywiste skutki takiej działalności w ujęciu zbiorczym, tak jak przedstawia to raport UK Finance.

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się z innymi udostępniając link w mediach społecznościowych.

Fot. Pixabay
Źródło: UK Finance
Tagi: autoryzacjafraudNBPpolecenie przelewuscamtransakcja oszukańczaUK FinanceWielka Brytania

To może Cię zainteresować

ERIF BIG przypomina o zbliżającym się obowiązku weryfikacji PESEL w rejestrze zastrzeżeń
Bezpieczeństwo

ERIF BIG przypomina o zbliżającym się obowiązku weryfikacji PESEL w rejestrze zastrzeżeń

29 lutego 2024
Samsung i Mastercard wprowadzą kartę płatniczą z uwierzytelnieniem biometrycznym
Bezpieczeństwo

Mastercard udoskonala produkt Decision Intelligence do weryfikacji transakcji oszukańczych

8 lutego 2024
Samsung i Mastercard wprowadzą kartę płatniczą z uwierzytelnieniem biometrycznym
Bezpieczeństwo

Samsung i Mastercard wprowadzą kartę płatniczą z uwierzytelnieniem biometrycznym

10 marca 2021
Nethone kończy finansowanie w ramach rundy inwestycyjnej serii A i pozyskuje 6,7 mln USD na dalszy rozwój
Bezpieczeństwo

Nethone kończy finansowanie w ramach rundy inwestycyjnej serii A i pozyskuje 6,7 mln USD na dalszy rozwój

18 lipca 2021
Wczytaj więcej
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Bankowość
  • Blog
  • Transport
  • Aplikacje
  • Bezpieczeństwo
  • E-commerce
  • Edukacja
  • Inicjatywy
  • Książki
  • Marketing
  • Pozostałe
  • Raporty
  • Retail
  • Terminologia
  • O stronie
  • Kontakt