Sieć handlowa sklepów Żabka i Freshmarket informuje o udostępnieniu nowej usługi w swoich punktach sprzedaży, polegającej na umożliwieniu klientom dokonania wpłat gotówkowych. Od teraz klienci płacąc za swoje zakupy mogą wpłacić gotówkę na swój rachunek płatniczy informując o tym sprzedawcę w sklepie. Transfer środków odbywa się za pośrednictwem terminala płatniczego. Minimalna kwota wpłaty to 1 gr. Łączny dzienny limit wpłat nie może przekroczyć 500 zł. Usługa jest dostępna dla posiadaczy kart płatniczych z logo Mastercard wydanych przez wybrane banki. Wprowadzenie możliwości wpłat gotówkowych zwiększa portfolio usług dodatkowych, które obok handlu tradycyjnego, świadczy sieć sklepów Żabka i Freshmarket. Usługa zapewne znajdzie swoich stałych odbiorców, o czym świadczą dane statystyczne NBP dotyczące liczby urządzeń na rynku wyposażonych w funkcjonalność wpłaty gotówki, a także wzrastająca liczba oraz wartość wpłat.
Klienci posiadający kartę debetową lub kredytową Mastercard wydaną przez jeden z następujących banków: Alior Bank, Bank BPS, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pekao (karty kredytowe), BNP Paribas, Bank Pocztowy, Credit Agricole Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Plus Bank, Santander Bank Polska lub SGB-BANK, mogą skorzystać z usługi wpłaty gotówki w punktach sprzedaży Żabka oraz Freshmarket. Dostawcą usługi jest acquirer First Data (Fiserv), który zaopatruje sieć handlową w terminale płatnicze. Realizacja wpłaty nie jest obciążona dodatkową opłatą przez sklep lub dostawcę usługi. Bank jednak może naliczyć prowizję za dokonanie wpłaty, zgodnie ze swoim cennikiem. Wpłata nie może zostać przekazana na dowolny, podany przez klienta sklepu rachunek bankowy. Usługa umożliwia przekazanie środków pieniężnych wyłącznie na rachunek przypisany do karty płatniczej klienta dokonującego wpłaty.
W przypadku pierwszej wpłaty, zgodnie z Regulaminem usługi niezbędna jest weryfikacja dodatkowych informacji. Klient informując sprzedawcę o zamiarze wpłaty gotówki po raz pierwszy, zostanie poproszony o okazanie ważnego dokumentu tożsamości ze zdjęciem, tj. dowodu osobistego lub paszportu. Sprzedawca zweryfikuje zgodność imienia oraz nazwiska na karcie płatniczej z danymi podanymi w dokumencie tożsamości. W tym miejscu warto nadmienić, że tzw. karty biznesowe są wyłączone z usługi, a wpłata z ich użyciem nie będzie realizowana. Sprzedawca wprowadzi do systemu następujące informacje z okazanego dokumentu tożsamości: imię i nazwisko, numer i serię dokumentu, datę ważności dokumentu, numer PESEL (w przypadku jego braku – kraj oraz datę urodzenia). Jeżeli informacja o kraju urodzenia będzie niedostępna, wówczas sprzedawca wprowadza do systemu kraj wydania dokumentu jako kraj urodzenia. W kolejnym kroku sprzedawca poprosi klienta o wpłatę gotówki. Po otrzymaniu należności, terminal płatniczy wyświetli kwotę wpłaty oraz poprosi o włożenie karty do czytnika lub jej zbliżenie. Weryfikacja odbywa się za pomocą kodu PIN. Autoryzacja jest wysyłana do banku posiadacza karty w czasie rzeczywistym, a jej wynik jest komunikowany przez terminal płatniczy. Posiadacz karty otrzymuje od sprzedawcy wydruk z terminala zawierający informację o punkcie sprzedaży, wysokości wpłaty, godzinie transakcji, numerze oraz kodzie autoryzacji. W przypadku braku autoryzacji, sprzedawca zwraca otrzymaną wpłatę od klienta.
Podanie wymienionych informacji jest niezbędne wyłącznie przy pierwszej wpłacie. Każda kolejna wpłata będzie wymagała okazania dokumentu tożsamości w celu weryfikacji posiadacza karty. Dane podane podczas pierwszej wpłaty zostaną zapisane w systemie. Podanie informacji wrażliwych, w szczególności numeru PESEL, jest niezbędne ze względu na obowiązujące przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Na podstawie wprowadzonych danych, posiadacz karty będzie każdorazowo weryfikowany przez sprawdzenie list sankcji odnoszących się do AML. Weryfikacja odbywa się za pomocą zautomatyzowanego procesu w trakcie dokonywania wpłaty.
Możliwość wpłaty gotówki przy okazji zakupów jest bez wątpienia udogodnieniem dla klientów sieci handlowej Żabka i Freshmarket. Nie jestem zwolennikiem przekazywania danych wrażliwych, takich jak PESEL czy numer i seria dokumentu tożsamości bez uzasadnionej przyczyny. W przypadku wpłaty gotówki, obowiązek przekazania danych wynika z przepisów AML. Zastanawiam się jednak czy forma ich przekazania nie może być rozwiązana w inny sposób. Na przykład poprzez udostępnienie panelu klienta, z poziomu którego każdy zainteresowany mógłby samodzielnie dokonać weryfikacji przed pierwszą wpłatą wypełniając odpowiedni formularz, wykonując przelew z rachunku na symboliczną kwotę, bądź przesłać skan dokumentu tożsamości. Rozwiązanie oparte na „samoweryfikacji” stosuje na przykład Euronet dla wpłat gotówkowych z użyciem własnych wpłatomatów. Dzięki takiemu rozwiązaniu dokument tożsamości może być jedynie okazany dla weryfikacji tożsamości, bez konieczności wprowadzania danych wrażliwych w sklepie w przypadku pierwszej wpłaty gotówki.
Pomijając kwestie metody weryfikacji, na koniec chciałbym nawiązać do statystyk Narodowego Banku Polskiego odnoszących się do liczby urządzeń obsługujących funkcję wpłaty gotówki. Na przestrzeni ostatnich lat zauważalna jest wyraźna zmiana na rynku. Zwiększa się liczba urządzeń obsługujących możliwość wpłaty środków, a wraz z nią rośnie wartość dokonanych wpłat. Oznacza to, że coraz chętniej korzystamy z takiego rozwiązania. NBP podaje informacje o liczbie urządzeń z funkcją wpłaty dostępnych na rynku począwszy od II. kwartału 2015 r. Z danych przekazanych za III. kwartał 2019 liczba ta wynosi dokładnie 8028 urządzeń. Poniższy wykres obrazuje tendencję wzrostową.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się z innymi udostępniając link w mediach społecznościowych.
Zabierz głos w dyskusji