• O stronie
  • Kontakt
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

W Tychach karta płatnicza zastępuje bilet za przejazd w komunikacji publicznej

Paybiz.pl Paybiz.pl
9 lutego 2020
w Transport
0
W Tychach karta płatnicza zastępuje bilet za przejazd w komunikacji publicznej
XLinkedInFacebook

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poinformowała o zainstalowaniu terminali płatniczych w komunikacji publicznej w Tychach, dzięki którym możliwy będzie zakup biletu za przejazd kartą płatniczą. Jest to ważna informacja dla pasażerów korzystających z przejazdów publicznych w tym mieście. Jednak większe zainteresowanie dla branży płatności bezgotówkowych wzbudził fakt wykorzystania rozwiązania MTT (ang. Mass Transit Transactions) w nowych biletomatach. Technologia ta wykorzystując tokenizację pozwoli na odejście od tradycyjnej formy biletowania przejazdów. Od teraz potwierdzeniem zakupu biletu będzie karta płatnicza, także w taryfie odległościowej. Wszystko to przy wykorzystaniu powszechnie dostępnej specyfikacji EMV®. Bazując na przykładzie rozwiązania w Tychach, postaram się przybliżyć zagadnienie kryjące się pod terminem MTT.

Na początek płatności bezgotówkowe za przejazd komunikacją publiczną w Tychach i wybranych okolicznych miejscowościach zostaną udostępnione w ok. 160 autobusach oraz trolejbusach. Docelowo taka możliwość pojawi się w pozostałych środkach transportu, a także planowane jest jej rozszerzenie na pozostałe obszary rejonu Górnośląskiej-Zagłębiowskiej Metropolii. W każdym terminalu płatniczym, który został lub wkrótce zostanie zainstalowany, będzie dostępna technologia MTT. Można z niej skorzystać w przypadku zakupu biletu strefowo-czasowego lub w taryfie odległościowej (ang. pay as you go). Po zakupie odpowiedniego biletu na wyświetlaczu biletomatu pojawi się potwierdzenie zakupu wraz z dodatkowymi informacjami jak np. termin ważności biletu. Podróżujący nie otrzymuje żadnego wydruku z urządzenia, który mógłby posłużyć jako bilet. Jeżeli podróż odbywa się na bilecie strefowo-czasowym, pozostały czas do końca ważności biletu można sprawdzić zbliżając kartę płatniczą do czytnika biletomatu i wybierając odpowiednią opcję na ekranie biletomatu w dowolnym momencie podróży. W przypadku kontroli weryfikacja odbywa się przez zbliżenie karty płatniczej, którą dokonano zakupu biletu do terminala okazanego przez kontrolera. W nadchodzących tygodniach wszyscy kontrolerzy (także na liniach, gdzie płatności bezgotówkowe zostaną wdrożone w późniejszym etapie), będą wyposażeni w nowe terminale umożliwiające weryfikację ważności biletów zakupionych kartą płatniczą. Ponadto system MTT wdrożony w Tychach pozwala na zapamiętanie informacji o ostatniej transakcji. Jeżeli podróż odbywa się w taryfie odległościowej, rozwiązanie MTT naliczy odpowiednią kwotę za przejazd, pamiętając o konieczności ponownego zbliżenia karty do czytnika przed opuszczeniem pojazdu. Jeżeli ten krok zostanie pominięty, wówczas system naliczy opłatę odpowiednio ustaloną za przejazd na całym odcinku danej linii.

Jak informuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, dane wrażliwe karty płatniczej nie są przekazywane, np. do terminala kontrolera w celu sprawdzenia ważności biletu. Każda transakcja posiada przypisany do niej token, który następnie odczytuje terminal kontrolera. Oznacza to, że karta płatnicza nie jest nośnikiem biletu, a jedynie pozwala powiązać kartę płatniczą z właściwym biletem na przejazd środkami transportu publicznego. Uogólniając, takie rozwiązania są stosowane w wielu miastach i zasada ich działania może się różnić od siebie w niewielkich aspektach. W tym miejscu warto nadmienić o sposobie autoryzacji transakcji, która w przypadku technologii MTT zazwyczaj odbywa się offline. Powodów tego może być kilka, przede wszystkim mówimy tutaj o szybkość realizacji transakcji. Musimy brać pod uwagę także to, że pomimo powszechnej dostępności Internetu od operatorów telefonii komórkowej, stabilność połączenia może być zakłócona. Autobusy przemieszczające się pomiędzy miejscowościami w regionie, ze względów losowych, nie będą w stanie zapienić w swoich biletomatach niezakłóconego dostępu do Internetu, a tym samym autoryzować transakcję w trybie online. Daje to pewien margines dla ewentualnych nadużyć ze stony pasażera, który może posłużyć się kartą płatniczą nie posiadając wystarczających środków na realizację transakcji i dokonać „nieuprawnionego” zakupu biletu. Także w przypadku kontroli biletów nie będzie możliwe zweryfikowanie takiego zakupu, ponieważ terminal kontrolera zweryfikuje jedynie ważność biletu na przejazd i potwierdzi jego ważność. Oczywiście przewidziano taką sytuację i o ile (teoretycznie) możliwy jest zakup biletu bez wystarczających środków, to w przypadku niespłacenia należności w późniejszym terminie i braku możliwości pobrania zaległości przez przewoźnika, karta płatnicza tego podróżnego zostanie wpisana na tzw. czarną listę. Dokonanie kolejnego zakupu będzie możliwe dopiero po uregulowaniu należności.

Technologia MTT jest powszechnie dostępna w wielu miastach na świecie i wyznacza pewien standard, który staje się bardziej dostępny także w Polsce. Dla przypomnienia, podobne rozwiązanie funkcjonuje już w kilku miastach w Polsce, na przykład we Wrocławiu. Jednak miasto Tychy to niejako projekt pilotażowy dla dalszego wdrożenia i dostosowania technologii MTT dla biletów w taryfie odległościowej. O ile zastąpienie biletu kartą płatniczą nie jest żadną nowością dla mieszkańców Wrocławia, tak wykorzystanie tej samej metody zakupu biletu na wybranym odcinku trasy już niekoniecznie. Oczywiście takie rozwiązania są stosowane w Polsce, jednak dzieje się to w tzw. zamkniętej pętli (ang. closed loop transit). To znaczy, że zakup biletu w taryfie odległościowej nie jest żadną nowością na rodzimym rynku, ale jak dotąd tylko z wykorzystaniem własnego, zamkniętego systemu u danego przewoźnika. Miasto Tychy postanowiło zbudować własny system otwartej pętli (ang. open loop transit), którego elementem stały się organizacje kart płatniczych. Niewątpliwie na korzyść wszystkich rozwiązań i udogodnień stojących za terminem Mass Transit Transactions przemawia większa wygoda zakupu biletu dla podróżujących, ale także koszty wprowadzenia. MTT opiera się na specyfikacji, która od dawna znajduje się w powszechnym użyciu i dostęp do niej np. dla firm transportowych nie stanowi bariery wejścia. Jest to kwestia wykorzystania dostępnych zasobów do zmieniających się potrzeb i określenia wytycznych, których spełnienie jest niezbędne do wprowadzenia takich form płatności przez wszystkie strony mające swój udział w procesie transakcji bezgotówkowych, w szczególności przez agentów rozliczeniowych.

W Polsce potrzeba na nowe rozwiązania technologiczne w zakresie płatności w transporcie masowym nie jest nowym tematem. Doskonałym przykładem na obecność kwestii mobilności, zachodzących zmian i dostępności nowych rozwiązań w przestrzeni biznesowej jest Forum Transportu Publicznego. Jest to wydarzenie zrzeszające firmy i organizacje posiadające wiedzę oraz doświadczenie z sektora transportu publicznego. W roku 2019 zagadnienia dotyczące płatności bezgotówkowych były często poruszane. Nie mógłbym nie wspomnieć o programach organizacji kart płatniczych, które dążą do rozwoju segmentu płatności bezgotówkowych w transporcie masowym. Przykładem jest program Visa Ready for Transit, którego celem jest pomoc w realizacji projektów firm uczestniczących w programie, które chcą podnieść jakość świadczonych usług transportowych. Pomoc polega na wsparciu technologicznym, w uzyskaniu odpowiedniej certyfikacji, a także na stworzeniu przez organizację kartową Visa pewnej formy przestrzeni służącej wymianie doświadczeń przez uczestników tego programu. Visa informowała pod koniec 2019 roku, że lista partnerów uczestniczących w programie wynosi dokładnie 100. Poza tym Visa udostępnia na swojej stronie internetowej katalog zrealizowanych projektów, w tym dedykowanych na rynek Polski. Do innych programów tej organizacji, które także wspierają rozwój płatności w transporcie masowym należą Visa Global Transit Solutions oraz Transportation Center of Excellence. Inne organizacje utworzyły własne programy partnerskie skupiające organizatorów transportu masowego. Mastercard® Transit Solutions ma podobne założenia do programu Visa, tj. zrzeszenie partnerów, identyfikacja ich potrzeb i udzielenie niezbędnej pomocy zmierzającej do realizacji celu danego partnera.

Ruch w branży płatności bezgotówkowych związany z opłatami za przejazdy w transporcie masowym jest częścią szerokiego zagadnienia pod nazwą MaaS (ang. Mobility-as-aservice). MaaS oznacza wszystkie działania zmierzające do uproszczenia kroków niezbędnych do podjęcia podróży między dwoma punktami, a także działania zmniejszające koszty przy jednoczesnym zwiększeniu satysfakcji podróżujących czyli stworzenie sytuacji win-win. MaaS nie odnosi się wyłącznie do sposobu zapłaty za przejazd, ponieważ uwzględnia wiele poziomów podróży, takich jak pomoc w wyborze optymalnej trasy, środka transportu, najkorzystniejszej ceny, udzielenie niezbędnych wskazówek, Niemniej jednak metody płatności zajmują znaczące miejsce w definiowaniu terminu MaaS. Oczywiście wszystkie wymienione elementy powinny znaleźć się w zasięgu ręki czyli w dedykowanej aplikacji. Niewątpliwie wprowadzenie w Tychach płatności MTT za przejazd komunikacją publiczną wpisuje się w trend centralizacji potrzeb podróżnych, za którym wkrótce podążą kolejne miasta w naszym kraju.

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się z innymi udostępniając link w mediach społecznościowych.

Tagi: MaaSMass Transit TransactionsMobility-as-aserviceMTTVisa Ready for Transit

To może Cię zainteresować

e-TOLL. Nowy sposób poboru opłat za przejazdy na płatnych autostradach za pomocą aplikacji mobilnej
Transport

e-TOLL. Nowy sposób poboru opłat za przejazdy na płatnych autostradach za pomocą aplikacji mobilnej

6 czerwca 2021
Płatności okiem u przewoźnika miejskiego we Wrocławiu. Usługę dostarcza PayEye
Transport

Płatności okiem u przewoźnika miejskiego we Wrocławiu. Usługę dostarcza PayEye

10 marca 2021
W Kolejach Dolnośląskich zapłacisz kartą. Przewoźnik pozyskał 240 mobilnych terminali płatniczych
Transport

W Kolejach Dolnośląskich zapłacisz kartą. Przewoźnik pozyskał 240 mobilnych terminali płatniczych

5 kwietnia 2020
Rzeszów realizuje koncepcję smart city w transporcie miejskim. Bilety w systemie KFT
Transport

Rzeszów realizuje koncepcję smart city w transporcie miejskim. Bilety w systemie KFT

8 maja 2020
Wczytaj więcej
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Bankowość
  • Blog
  • Transport
  • Aplikacje
  • Bezpieczeństwo
  • E-commerce
  • Edukacja
  • Inicjatywy
  • Książki
  • Marketing
  • Pozostałe
  • Raporty
  • Retail
  • Terminologia
  • O stronie
  • Kontakt