• O stronie
  • Kontakt
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Podstawowe terminy

41
  • Agent rozliczeniowy
  • Akceptant
  • Autoryzacja
  • Bank Identification Number BIN
  • Payment gateway
  • Chargeback
  • Card Not Present CNP
  • Contactless
  • EMV®
  • Floor limit
  • Fraud
  • Incydent
  • Interchange
  • Merchant Category Code MCC
  • Mail Order/Telephone Order MOTO
  • Primary Account Number PAN
  • Pasek magnetyczny
  • Personal Identification Number PIN
  • Point of Sale POS
  • Software-only POS SoftPOS
  • Three-Domain Secure 3DS
  • Transakcja bezgotówkowa
  • Obrót bezgotówkowy
  • Posiadacz rachunku bankowego
  • Umowa rachunku bankowego
  • Bank (komercyjny)
  • Bank centralny
  • Pieniądz elektroniczny
  • Znak pieniężny
  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny
  • Komisja Nadzoru Finansowego
  • Izba rozliczeniowa
  • Krajowa Izba Rozliczeniowa
  • Rozliczenie transakcji
  • Rozrachunek transakcji
  • Europejski Bank Centralny
  • Usługa płatnicza
  • Polecenie przelewu
  • Transakcja płatnicza
  • Instrument płatniczy
  • Akceptacja transakcji

E-Commerce

19
  • Agregator płatności
  • Address Verification Service AVS
  • Payment gateway
  • Checkout page
  • Card Identification Number CID
  • Click to Pay
  • Card Not Present CNP
  • Card Security Code CSC
  • Card Verification Code CVC
  • Card Verification Value CVV
  • Payment Facilitator PF
  • Płatność cykliczna CPA
  • Polecenie zapłaty DD
  • Payment Service Provider PSP
  • Secure Remote Commerce SRC
  • Zlecenie stałe
  • Three-Domain Secure 3DS
  • Marketplace
  • Płatność odroczona

Procesowanie transakcji

35
  • Application identifier AID
  • Autoryzacja
  • Address Verification Service AVS
  • Autoryzacja biometryczna
  • Card Not Present CNP
  • Contactless
  • Cardholder Verification Method CVM
  • Dopełnienie preautoryzacji
  • Floor limit
  • Mail Order/Telephone Order MOTO
  • Near-field communication NFC
  • Offline enciphered PIN
  • Offline plaintext PIN
  • Personal Identification Number PIN
  • PIN on COST/Mobile
  • PIN on glass
  • PIN on Terminal
  • Płatność cykliczna CPA
  • Preautoryzacja
  • Zero floor limit
  • Deskryptor
  • Autoryzacja widmo
  • Metoda weryfikacji CDCVM
  • Krajowa transakcja płatnicza
  • Transgraniczna transakcja płatnicza
  • Intraregionalna transakcja płatnicza
  • Interregionalna transakcja płatnicza
  • Pay before / Pay now / Pay later
  • Rozliczenie like-for-like
  • Transakcja bezgotówkowa
  • Rozliczenie transakcji
  • Rozrachunek transakcji
  • Transakcja płatnicza
  • Merchant ID MID
  • Terminal ID TID

Uczestnicy systemu płatniczego

19
  • Agent rozliczeniowy
  • Agregator płatności
  • Akceptant
  • Payment gateway
  • Independent Sales Organization ISO
  • Independent Software Vendor ISV
  • Merchant Level Salesperson MLS
  • Payment Facilitator PF
  • Payment Service Provider PSP
  • Value-Added Reseller VAR
  • Posiadacz karty płatniczej
  • Użytkownik karty płatniczej
  • Bank (komercyjny)
  • Bank centralny
  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny
  • Komisja Nadzoru Finansowego
  • Izba rozliczeniowa
  • Krajowa Izba Rozliczeniowa
  • Europejski Bank Centralny

Karty płatnicze

45
  • Algorytm Luhna
  • Chip-and-PIN
  • Chip-and-signature
  • Card Identification Number CID
  • Card Security Code CSC
  • Card Verification Code CVC
  • Card Verification Value CVV
  • Cyfra kontrolna PAN
  • Hybrydowa karta płatnicza
  • Karta z podwójnym interfejsem
  • Major industry identifier MII
  • Primary Account Number PAN
  • Pasek magnetyczny
  • Strefa przewodząca karty płatniczej
  • Virtual Account Number VAN
  • Karta debetowa
  • Karta kredytowa
  • Karta płatnicza
  • Karta obciążeniowa
  • Karta biznesowa
  • Karta przedpłacona SVC
  • Karta podarunkowa
  • Karta komercyjna
  • Karta korporacyjna
  • Karta indywidualna
  • Karta paliwowa
  • Karta podróżna T&E
  • Karta imienna i na okaziciela
  • Karta bankomatowa
  • Karta embosowana
  • Karta płaska
  • Karta wielowalutowa
  • Karta walutowa
  • Karta premium
  • Karta private label
  • Karta co-branded
  • Karta affinity
  • Karta wirtualna
  • Karta payroll
  • Karta lojalnościowa
  • Karta jednorazowa
  • Karta lokalna
  • Karta międzynarodowa
  • Karta spersonalizowana
  • Karta wpłatnicza

Ryzyko finansowe i zgodność

14
  • Anti-money laundering AML
  • Chargeback
  • Chargeback threshold ratio CTR
  • Fraud
  • Friendly fraud
  • Mastercard Excessive Chargeback Program
  • Politically Exposed Person PEP
  • Schemat bust-out
  • Schemat non bust-out
  • Beneficjent rzeczywisty UBO
  • Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
  • Visa Dispute Monitoring Program VDMP
  • Zasada liability shift
  • Dyskryminacja IBAN

Pozostałe

11
  • Blockchain
  • Challenger bank
  • Incydent
  • Płatność in-flight IFC
  • mojeID
  • Transaction Category Codes TCC
  • Visa Foundation
  • WhatsApp Pay
  • Imprinter
  • Płatność in-store
  • Płatność in-app

Płatności w transporcie

9
  • Closed-loop transit
  • Mobility-as-a-Service MaaS
  • Mastercard® Transit Solutions
  • Mass Transit Transactions
  • Open-loop transit
  • Tap in & tap off
  • Visa Global Transit Solutions
  • Visa Ready for Transit
  • Visa Transportation Center of Excellence

Podmioty na rynku płatności

4
  • EMVCo LLC
  • IEC
  • ISO
  • SWIFT

Opłaty i prowizje

4
  • Interchange
  • Merchant Service Charge MSC
  • Rozporządzenie 2015/751 ws. opłat interchange
  • Surcharge

Dokumenty normatywne

10
  • ISO/IEC 7810
  • ISO/IEC 7811
  • ISO/IEC 7812
  • ISO/IEC 7813
  • ISO/IEC 7816
  • ISO 9564
  • ISO/IEC 14443
  • Rozporządzenie 2015/751 ws. opłat interchange
  • Ustawa o usługach płatniczych
  • Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy

Systemy płatności

8
  • Elixir
  • SIPS
  • Euro Elixir
  • Operator SIPS
  • Express Elixir
  • SORBNET2
  • RTGS
  • TARGET2-NBP

Technologie i formy płatności

4
  • Click to Pay
  • EMV®
  • Radio-Frequency Identification RFID
  • Unified Payments Interface UPI
View Categories
  • Home
  • Terminologia
  • Karty płatnicze
  • Karta private label

Karta private label

Paybiz.pl

Przeczytanie tego artykułu zajmuje: 4 min

Karta płatnicza akceptowana w układzie zamkniętym. Jest używana wyłącznie do płatności za towary lub usługi dostępne w ramach oferty wybranego merchanta, w tym jego sieci sprzedaży składającej się z większej liczby punktów handlowych. Zgodnie z nazwą, na karcie znajduje się logotyp identyfikujący merchanta. Inne określenia karty private label to white label card lub store card.

Private label to karta działająca wyłącznie w zakresie infrastruktury płatniczej danego merchanta. Płatności mogą być realizowane w oparciu o dwie metody. W pierwszym możliwym rozwiązaniu merchant korzysta z własnego zaplecza do akceptacji płatności kartami private label, w tym urządzeń oraz systemu rozliczeniowego. Wdrożenie tej metody wymaga nakładów finansowych i znalezienia odpowiednich pośredników, którzy dostarczą know-how. Merchant z niezależną infrastrukturą nie ponosi kosztów procesowania poszczególnych transakcji. Rozwiązanie to wymaga dodatkowych działań do podjęcia przez merchanta. Dla przykładu będzie to zakup lub dzierżawa dedykowanych urządzeń, za pomocą których możliwa jest akceptacja płatności; zatrudnienie pracowników do obsługi rozliczeń oraz opłata licencji dla dostawcy oprogramowania, co dodatkowo zwiększa łączny koszt wdrożenia płatności.

Drugim i jednocześnie najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest implementacja płatności kartą private label w oparciu o istniejącą infrastrukturę płatniczą. Taka metoda eliminuje potrzebę utrzymania odrębnego zaplecza terminalowego. Warto dodać, że pomimo wykorzystania terminali płatniczych, które służą do przyjmowania regularnych transakcji kartami płatniczymi, karty private label nadal będą działać w tzw. układzie zamkniętym. Karty private label oparte na tym rozwiązaniu posiadają wszystkie niezbędne elementy karty płatniczej, w szczególności numer PAN, nazwę posiadacza / użytkownika w przypadku kart imiennych oraz datę ważności karty. W zależności od warunków umowy pomiędzy merchantem, a dostawcą usługi, transakcja może odbywać się za pomocą mikroprocesora umieszczonego w karcie zgodnego ze specyfikacją EMV® (do płatności stykowych lub bezstykowych), bądź w oparciu o pasek magnetyczny.

W każdym z przedstawionych rozwiązań kwestie obiegu pieniędzy nie są regulowane szczegółowymi przepisami prawa, ponieważ obrót odbywa się w środowisku zamkniętym. Ryzyko włączenia do obiegu pieniędzy z nielegalnych źródeł jest niewielkie, ponieważ karty private label nie służą do przechowywania znacznych kwot, a jedynie do zakupu towarów lub usług oferowanych przez wybranego merchanta. Pośrednik w postaci agenta rozliczeniowego jest wyłączony z procesowania transakcji z użyciem kart private label. Ponadto merchant może zrezygnować ze współpracy z bankiem przy wydawaniu kart private label, o ile korzysta z własnej infrastruktury. W takim układzie merchant jest zarówno wydawcą jak i agentem rozliczeniowym. Zazwyczaj jednak merchant wykorzystuje infrastrukturę otrzymaną od agenta rozliczeniowego do akceptacji kart private label. W związku z tym niezbędna jest współpraca z bankiem, który dostarczy odpowiednie karty obsługiwane przez terminal płatniczy wykorzystując specyfikację EMV® lub pasek magnetyczny, przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnego poziom bezpieczeństwa. Z kolei agent rozliczeniowy udostępni swoje terminale płatnicze w celu instalacji odpowiedniej aplikacji, aby umożliwić rozpoznanie kart private label oraz procesowanie tego typu kart w układzie zamkniętym. Agent rozliczeniowy w swoim portfolio świadczonych usług może posiadać własne rozwiązanie oparte na akceptacji kart private label.

Karty private label są najczęściej stosowane w sieciach sprzedaży przez merchanta operującego dużą liczbą punktów handlowych. W zależności od wdrożenia i usługodawcy, karty mogą posiadać również oznaczenie organizacji płatniczej w postaci logo lub informacji tekstowej. Warto mieć na uwadze, że pomimo widocznej nazwy organizacji płatniczej, która dostarcza specyfikację techniczną, transakcje kartami private label nadal odbywają się w schemacie zamkniętym. Stosowna informacja na ten temat powinna znajdować się na karcie płatniczej. Przykład informacji zawartej łącznie na karcie private label wydanej w Polsce: „Powered by Mastercard”, „Karta do wykorzystania tylko na terenie sklepu A”. Ponadto na karcie może znaleźć się informacja w jaki sposób sprawdzić dostępne saldo. Zazwyczaj będzie to link do strony internetowej, gdzie z kolei znajduje się więcej informacji na temat dostawcy usługi: „Karty są wydawane przez bank B zgodnie z licencją Mastercard International Inc. Karty działają w ograniczonej sieci i nie są regulowane w ramach przepisów o pieniądzu elektronicznym”.

Inaczej ujmując, karta private label wykorzystuje sposób procesowania transakcji znany z kart płatniczych bez ograniczania do konkretnego sprzedawcy. Terminal płatniczy, na którym akceptowana jest transakcja kartą private label komunikuje się z systemem organizacji płatniczej w celu sfinalizowania transakcji, jednak wymiana informacji odbywa się inną ścieżką, niż ma to miejsce w schemacie otwartym. W efekcie naliczanie opłat merchanta nie jest tożsame z metodą stosowaną systemie otwartym. Oplata interchange w przypadku kart private label nie ma zastosowania. Stawki za transakcje są negocjowane w umowie pomiędzy merchantem, a dostawcą usługi płatności omawianymi kartami.

Głównym celem wdrożenia kart private label przez merchanta jest promocja działalności, budowanie formy lojalności wśród klientów oraz redukcja kosztów związanych z procesowaniem transakcji zainicjowanej przez użytkownika karty private label. Posiadanie karty z nazwa merchanta w portfelu jego stałych klientów może wpłynąć pozytywnie na promocję marki jako forma reklamy. Ze względu na sposób rozliczania transakcji najczęściej wydawane karty private label to karty przedpłacone. Co więcej, karty private label mogą występować także w formie kart debetowych lub kredytowych z niewielkim limitem kredytowym i jest to wówczas tzw. karta PLCC (ang. Private Label Credit Card). Klienci posiadający karty private label to zazwyczaj stali odbiorcy towarów lub usług oferowanych przez merchanta. Przywiązanie do marki wzrasta, jeżeli istnieje możliwość wydania kart private label dla tego grona klientów. Kolejną zaletą oferowania tego rodzaju kart jest możliwość zminimalizowania kosztów, z jakimi wiąże się procesowanie transakcji. Merchant ponosi mniejsze opłaty za transakcje kartami private label niż w przypadku opłaty interchange obecnej w schemacie otwartym. Dzięki redukcji kosztów, merchant może zaoferować zwrot środków za zakupy (ang. cashback) lub inne formy programu partnerskiego dla klientów posiadających karty private label. Merchant operujący kartami private label zyskuje dodatkową korzyść w postaci danych statystycznych zebranych na podstawie informacji o dokonanych zakupach w swoich punktach handlowych. Analiza pozyskanych danych może wpłynąć na lepsze dopasowanie oferty handlowej.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt funkcjonowania kart private label, a mianowicie regulacje organizacji płatniczych, w szczególności te dotyczące procesowania transakcji i ewentualnych reklamacji. W przypadku kart private label instytucja chargeback nie ma zastosowania. W zamian merchant określa sposób rozpatrywania reklamacji. Zgłoszone reklamacje są rozstrzygane przez merchanta lub usługodawcę płatności kartami private label, z którym ten merchant współpracuje. Warto przytoczyć fragment z dokumentacji Visa w tym zakresie (Visa Private Label Service), w którym zawarto następujący komentarz: „(…) zasady Visa, promocje oraz środki zaradcze nie mają zastosowania do transakcji private label. Skontaktuj się z przedstawicielem handlowym merchanta lub wydawcą w celu uzyskania szczegółowych informacji Visa Private Label Guidelines, które mają zastosowanie” (w sekcji: Select the transaction and processing options that are right for you).

To zagadnienie wymaga aktualizacji?

Podane informacje stanowią formę wprowadzenia do prezentowanego tematu i nie mają charakteru wyczerpującego. Pracuję nad rozbudową tego miejsca. Dodaję nowe hasła, aktualizuję już istniejące, a także koryguję napotkane błędy. Wszystko po to, aby zebrać w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczące płatności bezgotówkowych. Dokładam starań, aby treść powyższego hasła była aktualna. Jeżeli uważasz, że mogłem zrobić coś lepiej lub powinienem dodać brakujące treści, koniecznie odezwij się do mnie: Kontakt. W ten sposób pomagasz w rozbudowaniu bazy informacji, z której mogą korzystać wszyscy zainteresowani bez ograniczeń.
karta private label, store card, white label card
Udostępnij ten artykuł:
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Czy ten artykuł jest pomocny?
  • Tak
  • Nie wiem
  • Nie
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Bankowość
  • Blog
  • Transport
  • Aplikacje
  • Bezpieczeństwo
  • E-commerce
  • Edukacja
  • Inicjatywy
  • Książki
  • Marketing
  • Pozostałe
  • Raporty
  • Retail
  • Terminologia
  • O stronie
  • Kontakt