Karta podarunkowa

Bon w formie karty płatniczej na dokonywanie transakcji w ramach wybranego punktu sprzedaży lub danej sieci sprzedaży. Zazwyczaj karta podarunkowa posiada wymiary standardowej karty płatniczej, jednak może posiadać także inne wymiary. Na rynku dostępne są również karty podarunkowe w postaci wirtualnej. Służy ona do przeprowadzania płatności bezgotówkowych w schemacie zamkniętym do wysokości dostępnych na karcie środków. Karta podarunkowa nie jest brandowana przez organizację płatniczą (jednak organizacja płatnicza może dostarczać know-how oraz zaplecze techniczne niezbędne do implementacji systemu kart podarunkowych w danej sieci sprzedaży). Karta jest wydawana na okaziciela. Nie wymaga dodatkowej weryfikacji tożsamości z pewnymi wyjątkami, które mogą zostać wdrożone w regulaminie korzystania z tego typu karty.

Karta podarunkowa może posiadać zdefiniowaną wartość środków przed jej zakupem (ang. stored-value card) lub ich wysokość może zostać wczytana przez sprzedawcę w momencie zakupu karty na określoną kwotę. Jest to typ karty przedpłaconej. Ponadto karta podarunkowa jest narzędziem marketingowym, dzięki któremu klient z zakupioną kartą ponownie dokona zakupu w tej samej sieci sprzedaży posiadając dostępne środki do wydania. Poza tym karta podarunkowa, jak sugeruje nazwa, jest formą prezentu. Posługiwać się nią może posiadacz w sposób anonimowy. Możliwości ewentualnego nadużycia finansowego są ograniczone, ponieważ zgromadzone pieniądze na karcie podarunkowej mogą zostać wydane tylko w ramach danej sieci sprzedaży. Karta przedpłacona stanowi formę portmonetki elektronicznej, którą może posługiwać się także dziecko poniżej 13 roku życia do transakcji na niskie kwoty. W zależności od dostępnej oferty karty podarunkowe zazwyczaj nie posiadają możliwość uzupełnienia dostępnych środków, a po ich wykorzystaniu (lub upływie określonego w regulaminie czasu od wydania karty lub pierwszej transakcji) karta traci ważność. Warto mieć na uwadze, że o ostatecznym zakresie funkcjonalności, zasad zakupu karty, ewentualnych reklamacjach, w końcu terminie ważności (czasami także jego braku) decyduje regulamin karty podarunkowej ustalony przez sprzedawcę.

To zagadnienie wymaga aktualizacji?

Podane informacje stanowią formę wprowadzenia do prezentowanego tematu i nie mają charakteru wyczerpującego. Pracuję nad rozbudową tego miejsca. Dodaję nowe hasła, aktualizuję już istniejące, a także koryguję napotkane błędy. Wszystko po to, aby zebrać w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczące płatności bezgotówkowych. Dokładam starań, aby treść powyższego hasła była aktualna. Jeżeli uważasz, że mogłem zrobić coś lepiej lub powinienem dodać brakujące treści, koniecznie odezwij się do mnie: Kontakt. W ten sposób pomagasz w rozbudowaniu bazy informacji, z której mogą korzystać wszyscy zainteresowani bez ograniczeń!