Termin odnoszący się do segmentu kart płatniczych wydawanych dla klientów o wysokich i stałych dochodach, a także pozytywnej historii kredytowej. Posiadanie kary premium wiąże się z wysokimi opłatami za jej utrzymanie. W zamian wydawcy oferują korzyści wynikające z faktu posiadania karty premium. Odbiorcą tego typu karty może być zarówno klient indywidualny, jak i biznesowy.
Zazwyczaj karty premium są oferowane z postaci kart kredytowych, jednak termin ten może odnosić się również do innych rodzajów kart płatniczych ze względu na sposób rozliczania transakcji. Jest to uzależnione od oferty banku skierowanej do konkretnego klienta. Karta kredytowa z segmentu premium charakteryzuje się przyznanym wysokim limitem kredytowym oraz dodatkowymi usługami, które nie są dostępne dla posiadaczy regularnych kart płatniczych.
Do usług oferowanych przez wydawcę karty premium należą w szczególności; szeroka oferta ubezpieczenia w podróży dla posiadacza i jego rodziny; pomoc techniczna dla podróżujących samochodem lub innym pojazdem w przypadku awarii lub wypadku drogowego; udział w programie partnerskim polegającym na kolekcjonowaniu punktów wymiennych na inne usługi (np. zakup biletów lotniczych); wsparcie asystenta podróży w celu organizacji wyjazdów (np. pomoc w zakupie biletów i rezerwacji zakwaterowania, wynajem środka transportu, itp.); dostęp do wydzielonych stref na lotniskach, gdzie wstęp ma posiadacz karty premium; częściowy zwrot wartości transakcji w formie tzw. cashbacku.