• O stronie
  • Kontakt
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
  • Blog
  • Bankowość
  • Bezpieczeństwo
  • Transport
  • Pozostałe artykuły
    • Aplikacje
    • E-commerce
    • Edukacja
    • Inicjatywy
    • Książki
    • Marketing
    • Raporty
    • Retail
    • Pozostałe
  • Terminologia
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Paybiz.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Podstawowe terminy

41
  • Agent rozliczeniowy
  • Akceptant
  • Autoryzacja
  • Bank Identification Number BIN
  • Payment gateway
  • Chargeback
  • Card Not Present CNP
  • Contactless
  • EMV®
  • Floor limit
  • Fraud
  • Incydent
  • Interchange
  • Merchant Category Code MCC
  • Mail Order/Telephone Order MOTO
  • Primary Account Number PAN
  • Pasek magnetyczny
  • Personal Identification Number PIN
  • Point of Sale POS
  • Software-only POS SoftPOS
  • Three-Domain Secure 3DS
  • Transakcja bezgotówkowa
  • Obrót bezgotówkowy
  • Posiadacz rachunku bankowego
  • Umowa rachunku bankowego
  • Bank (komercyjny)
  • Bank centralny
  • Pieniądz elektroniczny
  • Znak pieniężny
  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny
  • Komisja Nadzoru Finansowego
  • Izba rozliczeniowa
  • Krajowa Izba Rozliczeniowa
  • Rozliczenie transakcji
  • Rozrachunek transakcji
  • Europejski Bank Centralny
  • Usługa płatnicza
  • Polecenie przelewu
  • Transakcja płatnicza
  • Instrument płatniczy
  • Akceptacja transakcji

E-Commerce

19
  • Agregator płatności
  • Address Verification Service AVS
  • Payment gateway
  • Checkout page
  • Card Identification Number CID
  • Click to Pay
  • Card Not Present CNP
  • Card Security Code CSC
  • Card Verification Code CVC
  • Card Verification Value CVV
  • Payment Facilitator PF
  • Płatność cykliczna CPA
  • Polecenie zapłaty DD
  • Payment Service Provider PSP
  • Secure Remote Commerce SRC
  • Zlecenie stałe
  • Three-Domain Secure 3DS
  • Marketplace
  • Płatność odroczona

Procesowanie transakcji

35
  • Application identifier AID
  • Autoryzacja
  • Address Verification Service AVS
  • Autoryzacja biometryczna
  • Card Not Present CNP
  • Contactless
  • Cardholder Verification Method CVM
  • Dopełnienie preautoryzacji
  • Floor limit
  • Mail Order/Telephone Order MOTO
  • Near-field communication NFC
  • Offline enciphered PIN
  • Offline plaintext PIN
  • Personal Identification Number PIN
  • PIN on COST/Mobile
  • PIN on glass
  • PIN on Terminal
  • Płatność cykliczna CPA
  • Preautoryzacja
  • Zero floor limit
  • Deskryptor
  • Autoryzacja widmo
  • Metoda weryfikacji CDCVM
  • Krajowa transakcja płatnicza
  • Transgraniczna transakcja płatnicza
  • Intraregionalna transakcja płatnicza
  • Interregionalna transakcja płatnicza
  • Pay before / Pay now / Pay later
  • Rozliczenie like-for-like
  • Transakcja bezgotówkowa
  • Rozliczenie transakcji
  • Rozrachunek transakcji
  • Transakcja płatnicza
  • Merchant ID MID
  • Terminal ID TID

Uczestnicy systemu płatniczego

19
  • Agent rozliczeniowy
  • Agregator płatności
  • Akceptant
  • Payment gateway
  • Independent Sales Organization ISO
  • Independent Software Vendor ISV
  • Merchant Level Salesperson MLS
  • Payment Facilitator PF
  • Payment Service Provider PSP
  • Value-Added Reseller VAR
  • Posiadacz karty płatniczej
  • Użytkownik karty płatniczej
  • Bank (komercyjny)
  • Bank centralny
  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny
  • Komisja Nadzoru Finansowego
  • Izba rozliczeniowa
  • Krajowa Izba Rozliczeniowa
  • Europejski Bank Centralny

Karty płatnicze

45
  • Algorytm Luhna
  • Chip-and-PIN
  • Chip-and-signature
  • Card Identification Number CID
  • Card Security Code CSC
  • Card Verification Code CVC
  • Card Verification Value CVV
  • Cyfra kontrolna PAN
  • Hybrydowa karta płatnicza
  • Karta z podwójnym interfejsem
  • Major industry identifier MII
  • Primary Account Number PAN
  • Pasek magnetyczny
  • Strefa przewodząca karty płatniczej
  • Virtual Account Number VAN
  • Karta debetowa
  • Karta kredytowa
  • Karta płatnicza
  • Karta obciążeniowa
  • Karta biznesowa
  • Karta przedpłacona SVC
  • Karta podarunkowa
  • Karta komercyjna
  • Karta korporacyjna
  • Karta indywidualna
  • Karta paliwowa
  • Karta podróżna T&E
  • Karta imienna i na okaziciela
  • Karta bankomatowa
  • Karta embosowana
  • Karta płaska
  • Karta wielowalutowa
  • Karta walutowa
  • Karta premium
  • Karta private label
  • Karta co-branded
  • Karta affinity
  • Karta wirtualna
  • Karta payroll
  • Karta lojalnościowa
  • Karta jednorazowa
  • Karta lokalna
  • Karta międzynarodowa
  • Karta spersonalizowana
  • Karta wpłatnicza

Ryzyko finansowe i zgodność

14
  • Anti-money laundering AML
  • Chargeback
  • Chargeback threshold ratio CTR
  • Fraud
  • Friendly fraud
  • Mastercard Excessive Chargeback Program
  • Politically Exposed Person PEP
  • Schemat bust-out
  • Schemat non bust-out
  • Beneficjent rzeczywisty UBO
  • Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
  • Visa Dispute Monitoring Program VDMP
  • Zasada liability shift
  • Dyskryminacja IBAN

Pozostałe

11
  • Blockchain
  • Challenger bank
  • Incydent
  • Płatność in-flight IFC
  • mojeID
  • Transaction Category Codes TCC
  • Visa Foundation
  • WhatsApp Pay
  • Imprinter
  • Płatność in-store
  • Płatność in-app

Płatności w transporcie

9
  • Closed-loop transit
  • Mobility-as-a-Service MaaS
  • Mastercard® Transit Solutions
  • Mass Transit Transactions
  • Open-loop transit
  • Tap in & tap off
  • Visa Global Transit Solutions
  • Visa Ready for Transit
  • Visa Transportation Center of Excellence

Podmioty na rynku płatności

4
  • EMVCo LLC
  • IEC
  • ISO
  • SWIFT

Opłaty i prowizje

4
  • Interchange
  • Merchant Service Charge MSC
  • Rozporządzenie 2015/751 ws. opłat interchange
  • Surcharge

Dokumenty normatywne

10
  • ISO/IEC 7810
  • ISO/IEC 7811
  • ISO/IEC 7812
  • ISO/IEC 7813
  • ISO/IEC 7816
  • ISO 9564
  • ISO/IEC 14443
  • Rozporządzenie 2015/751 ws. opłat interchange
  • Ustawa o usługach płatniczych
  • Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy

Systemy płatności

8
  • Elixir
  • SIPS
  • Euro Elixir
  • Operator SIPS
  • Express Elixir
  • SORBNET2
  • RTGS
  • TARGET2-NBP

Technologie i formy płatności

4
  • Click to Pay
  • EMV®
  • Radio-Frequency Identification RFID
  • Unified Payments Interface UPI
View Categories
  • Home
  • Terminologia
  • Karty płatnicze
  • Karta co-branded

Karta co-branded

Paybiz.pl

Przeczytanie tego artykułu zajmuje: 2 min

Karta płatnicza wydana przez merchanta zazwyczaj dużego detalistę, linię lotniczą lub sieć paliwową na podstawie umowy pomiędzy tym merchantem a bankiem. Karta co-branded umożliwia płatności bezgotówkowe, w tym wypłaty gotówki z bankomatów w schemacie otwartym.

Na karcie co-branded znajduje się logo merchanta i organizacji płatniczej. Często jest także umieszczone logo banku współpracującego z merchantem i odpowiadającego w szczególności za wydawanie kart, prowadzenie rachunków bankowych klientów, przyznawanie limitu kredytowego lub rozliczanie transakcji. Szczegółowe warunki współpracy określa zawarta umowa. Posiadacz karty co-branded otrzymuje zniżki lub inne korzyści z posługiwania się kartą co-branded za zakup towarów lub usług oferowanych przez merchanta, którego nazwa jest sygnowana na karcie. Ponadto karta co-branded umożliwia płatności u każdego innego merchanta, który akceptuje karty organizacji płatniczej powiązanej z wydaną kartą.

Najczęściej karty co-branded są wydawane przez merchantów prowadzących sprzedaż na dużą skalę, którzy są w stanie pozyskać zainteresowanych kartą co-branded wśród swoich klientów. W przeciwieństwie do kart private label, płatności kartami co-branded nie są limitowane do wybranej sieci sprzedaży, której logo widnieje na karcie płatniczej. Posiadacz karty co-branded może dokonać płatności w każdym punkcie sprzedaży akceptującym karty organizacji płatniczej, za której pośrednictwem są procesowane transakcje. W tym znaczeniu rola merchanta nie jest ograniczona wyłącznie do akceptacji kart płatniczych. Merchant wchodząc we współpracę z bankiem staje się dodatkowo wydawcą kart co-branded dla swoich klientów. W rzeczywistości obsługa związana z wydawaniem omawianych kart, prowadzeniem rachunków bankowych lub przyznawaniem limitu kredytowego, a także rozliczaniem transakcji wykonanych tymi kartami leży po stronie banku i jest realizowana w imieniu merchanta.

Merchant oferuje karty co-branded swoim klientom na podstawie umowy z wydawcą kart płatniczych czyli bankiem. Umowa określa szczegółowe warunki współpracy pomiędzy tymi podmiotami. Każda ze stron otrzymuje korzyści z wydanych kart co-branded. Bank pozyskuje nowych klientów, którzy zdecydowali się na kartę co-branded oferowaną przez merchanta. Z kolei merchant wydaje karty co-branded z logo swojej firmy. Działanie to ma pozytywny wpływ na odbiór wizerunkowy, ponieważ klienci merchanta posługują się kartami z widocznym logo identyfikującym jego markę. Pośrednio buduje się w ten sposób większe przywiązanie klientów do marki.

Umowa pomiędzy merchantem a bankiem określa warunki prowizyjne. Ponieważ to marka własna wypracowana przez merchanta sprawiła, że dany klient zainteresował się kartą co-branded, a tym samym stał się klientem banku, merchant może np. wynegocjować dla siebie część opłaty interchange przeznaczonej dla banku od pojedynczej transakcji lub otrzymać prowizję w ustalonej wysokości od pozyskanego klienta. Szczegółowe warunki w tym zakresie określa umowa o współpracy. Wypracowany zysk merchanta z wydanych kart co-branded może zostać przekazany dla posiadacza karty na zwrot za zakupione przez niego towary lub usługi oferowane przez tego merchanta (ang. cashback), bądź wymieniony na inne formy promocji mające na celu przywiązanie klienta do marki (np. program partnerski polegający na kolekcjonowaniu punktów wymiennych na towary lub usługi w sklepie merchanta).

Wszelkie procedury bankowe, takie jak weryfikacja nowego klienta, wydanie karty, przyznanie limitu kredytowego oraz obsługa posprzedażowa są po stronie banku. Merchant jedynie firmuje karty co-branded i przedstawia ofertę na kartę wśród swoich klientów jako własny produkt. Rozwiązaniem w formie karty płatniczej polegającym również na promocji marki własnej merchanta jest wspomniana karta private label, jednak działa ona w schemacie zamkniętym. Oznacza to, że płatności taką kartą są możliwe do zrealizowania wyłącznie w punktach handlowych merchanta. Karta co-branded jest kartą o uniwersalnym zastosowaniu. Oznacza to, że płatności bezgotówkowe kartą co-branded są możliwe także poza siecią handlową detalisty, który wydał ten typ karty. Najczęściej spotykanymi przykładami karty co-branded są karty płatnicze wydane przez banki w porozumieniu ze wspomnianymi na wstępie detalistami, liniami płatniczymi lub sieciami paliwowymi.

Karta co-branded może być oferowana w różnych wariantach, na przykład ze względu na sposób rozliczania transakcji (np. debetowa, przedpłacona, kredytowa) lub ze względu na potencjalnego klienta (np. karta podróżna, karta paliwowa). Kluczowym elementem definiującym daną kartę płatniczą jako kartę co-branded jest umowa pomiędzy merchantem a bankiem mająca charakter porozumienia i partnerskiej współpracy pod marką wypracowaną przez merchanta.

To zagadnienie wymaga aktualizacji?

Podane informacje stanowią formę wprowadzenia do prezentowanego tematu i nie mają charakteru wyczerpującego. Pracuję nad rozbudową tego miejsca. Dodaję nowe hasła, aktualizuję już istniejące, a także koryguję napotkane błędy. Wszystko po to, aby zebrać w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczące płatności bezgotówkowych. Dokładam starań, aby treść powyższego hasła była aktualna. Jeżeli uważasz, że mogłem zrobić coś lepiej lub powinienem dodać brakujące treści, koniecznie odezwij się do mnie: Kontakt. W ten sposób pomagasz w rozbudowaniu bazy informacji, z której mogą korzystać wszyscy zainteresowani bez ograniczeń.
karta co-branded
Udostępnij ten artykuł:
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Czy ten artykuł jest pomocny?
  • Tak
  • Nie wiem
  • Nie
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Bankowość
  • Blog
  • Transport
  • Aplikacje
  • Bezpieczeństwo
  • E-commerce
  • Edukacja
  • Inicjatywy
  • Książki
  • Marketing
  • Pozostałe
  • Raporty
  • Retail
  • Terminologia
  • O stronie
  • Kontakt