Płatności bezgotówkowe przeprowadzane w sposób zdalny w aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym (np. w smartfonie, tablecie, itp.) lub na urządzeniu stacjonarnym (np. w laptopie, konsoli do gier, itp.). Z założenia proces akceptacji płatności odbywa się w aplikacji bez konieczności korzystania z przeglądarki internetowej lub zewnętrznej aplikacji, jednak możliwe są pewne wyjątki. Aplikacja, z której korzysta jej użytkownik posiada zaimplementowany moduł płatności.
Przykładem zastosowania rozwiązania płatności in-app jest dedykowana aplikacja sklepu internetowego, gra wideo lub inna aplikacja, z której korzystanie wymaga zapłaty jednorazowej lub cyklicznej. Z płatnościami w aplikacji jest związany termin mikropłatności, które są możliwe dzięki wdrożonym rozwiązaniom określanym zbiorczo pod nazwą płatności in-app.
Termin odnosi się do wielu aspektów procesowania tego typu płatności i może być rozważany na przykład w kontekście czasu potrzebnego na przeprowadzenia płatności w aplikacji, liczby dostępnych metod płatności za pośrednictwem aplikacji, a także wrażeń użytkownika z płatności w aplikacji, w tym przejścia przez poszczególne etapy zmierzające do sfinalizowania zapłaty.
W końcu termin płatności in-app odnosi się również do rozwiązań dostępnych na rynku, które pozwalają na implementację tego sposobu zapłaty w aplikacji. Procesowanie płatności odbywa się za pośrednictwem bramki płatności czyli usługodawcy, który często dostarcza gotowe rozwiązania techniczne dla płatności in-app.