Karta płatnicza wydawana przez bank we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi jednostkami (np. uniwersytet, organizacja zajmująca się dofinansowaniem posiłków dla dzieci, klub sportowy, itp.). Korzystanie z karty affinity wspiera działalność statutową wybranego podmiotu (partnera). Inna nazwa w użyciu to karta charytatywna.
Karta affinity jest wydawana przez bank w ramach umowy o współpracy z podmiotem wspieranym oraz umowy o kartę affinity z klientem końcowym, tj. posiadaczem karty. Bank przekazuje część dochodu pozyskanego z karty na rzecz tego podmiotu. Szczegółowe warunki wsparcia określa umowa zawarta pomiędzy bankiem a danym partnerem. Zazwyczaj bank dzieli się pozyskaną opłatą interchange od każdej transakcji w części uzgodnionej w umowie z partnerem lub oddaje część dochodu z opłat stałych ponoszonych przez posiadacza (np. część miesięcznej opłaty za kartę). Innym wariantem prowizyjnym może być jednorazowa kwota przekazywana do wspieranego podmiotu od pozyskanego klienta. W tym układzie partner może samodzielnie pozyskiwać nowych klientów dla swoich kart affinity działając w pewnym sensie jako przedstawiciel handlowy.
Karta affinity charakteryzuje się umieszczeniem na awersie informacji o wspieranym podmiocie w postaci logo oraz innych danych identyfikujących daną kartę płatniczą jako charytatywną. Oznacza to, że karta affinity jest przypisana do uprzednio wybranego partnera. Z reguły jego zmiana nie jest możliwa bez wymiany karty. Warto mieć na uwadze, że ostateczna forma pomocy za pośrednictwem kart affinity jest kształtowana w umowie z wydawcą a partnerem.
Ze względu na sposób rozliczania transakcji, karta affinity może być wydawana jako karta debetowa, kredytowa, obciążeniowa lub przedpłacona.