Bon w formie karty płatniczej na dokonywanie transakcji w ramach wybranego punktu sprzedaży lub danej sieci sprzedaży. Zazwyczaj karta podarunkowa posiada wymiary standardowej karty płatniczej, jednak może posiadać także inne wymiary. Na rynku dostępne są również karty podarunkowe w postaci wirtualnej. Służy ona do przeprowadzania płatności bezgotówkowych w schemacie zamkniętym do wysokości dostępnych na karcie środków. Karta podarunkowa nie jest brandowana przez organizację płatniczą (jednak organizacja płatnicza może dostarczać know-how oraz zaplecze techniczne niezbędne do implementacji systemu kart podarunkowych w danej sieci sprzedaży). Karta jest wydawana na okaziciela. Nie wymaga dodatkowej weryfikacji tożsamości z pewnymi wyjątkami, które mogą zostać wdrożone w regulaminie korzystania z tego typu karty.
Karta podarunkowa może posiadać zdefiniowaną wartość środków przed jej zakupem (ang. stored-value card) lub ich wysokość może zostać wczytana przez sprzedawcę w momencie zakupu karty na określoną kwotę. Jest to typ karty przedpłaconej. Ponadto karta podarunkowa jest narzędziem marketingowym, dzięki któremu klient z zakupioną kartą ponownie dokona zakupu w tej samej sieci sprzedaży posiadając dostępne środki do wydania. Poza tym karta podarunkowa, jak sugeruje nazwa, jest formą prezentu. Posługiwać się nią może posiadacz w sposób anonimowy. Możliwości ewentualnego nadużycia finansowego są ograniczone, ponieważ zgromadzone pieniądze na karcie podarunkowej mogą zostać wydane tylko w ramach danej sieci sprzedaży. Karta przedpłacona stanowi formę portmonetki elektronicznej, którą może posługiwać się także dziecko poniżej 13 roku życia do transakcji na niskie kwoty. W zależności od dostępnej oferty karty podarunkowe zazwyczaj nie posiadają możliwość uzupełnienia dostępnych środków, a po ich wykorzystaniu (lub upływie określonego w regulaminie czasu od wydania karty lub pierwszej transakcji) karta traci ważność. Warto mieć na uwadze, że o ostatecznym zakresie funkcjonalności, zasad zakupu karty, ewentualnych reklamacjach, w końcu terminie ważności (czasami także jego braku) decyduje regulamin karty podarunkowej ustalony przez sprzedawcę.